Door op 13 juni 2014

PvdA stelt zich ook komende periode actief op

Uitvoerig werd in de ledenvergadering op 11 juni stil gestaan bij de positie van de PvdA in het stadsbestuur van Enschede na de verkiezingen en de aanpak in de komende tijd.

Fractievoorzitter Laurens van der Velde schetste de gang van zaken rond de coalitievorming en de strategie van de verschillende partijen. In Enschede is het beeld vergelijkbaar met de andere grote steden waar D’66 als winnaar uit de bus is gekomen: er lijkt sprake van een strategie om de PvdA buiten de colleges van B&W te houden. In Enschede is dat gelukt. Er is een coalitie gekomen van D66, Burgerbelangen Enschede, CDA, VVD en ChristenUnie.

De PvdA zal zich actief op blijven stellen en initiatieven nemen. We zullen ons in ieder geval sterk maken op de thema’s Werk (op dit dossier zal de komende periode grof bezuinigd worden), Inkomen (beleid staat onder grote druk) en Zorg (aanstaande decentralisatie is een zware klus).

De huidige fractie telt 5 leden en zal niet overal kunnen zijn. Gestreefd wordt naar nauwe betrokkenheid met geledingen in de afdeling, zoals het initiatief PvdA Enschede Vooruit, bestuur, campagneteam en ombudsteam om zo elkaar te versterken. De leden zullen actief bij discussies en ideeënvorming worden betrokken.

Daarnaast wordt ingezet op meer regionale samenwerking en op samenwerking met de Provincie. Op die manier kunnen de verschillende geledingen elkaar ondersteunen. Een concreet voorbeeld hiervan is de motie die onze fractie heeft ingediend over de Stadsbank. Deze problematiek speelt ook in andere gemeenten in de regio. Onze motie is inmiddels gedeeld met de andere afdelingen.

Het volledige verslag van de ledenvergadering kunt u hier lezen.