Door op 9 juni 2015

PvdA: resultaat gemeenterekening slim bestemmen

De jaarrekening van de gemeente Enschede laat een rekeningresultaat zien van zo’n 13 miljoen euro positief. Knap en mooi, zou je zeggen. Goed ook dat we niet meer uitgeven dan we hebben. Maar het niet besteden van geld waarvoor het bedoeld is, dat is nou ook weer niet de bedoeling. De PvdA-fractie pleitte in de gemeenteraadsvergadering van maandag 8 juni voor slimme inzet van het niet uitgegeven budget.

Vooruitschuiven van de problemen van de stad naar de toekomst is niet hoe de PvdA-fractie naar de verantwoordelijkheid van de gemeente kijkt. Problemen als bijvoorbeeld werkloosheid en armoede zijn aan de orde van de dag, en wij hebben de sleutel om daar verandering in te brengen. Bovendien, als we problemen vooruitschuiven, krijgen we die kosten in de toekomst twee keer zo hard voor onze kiezen.

De herstellende economie verbetert het perspectief voor mensen op de arbeidsmarkt. Dan investeren in mensen betaalt zich in de toekomst dubbel en dwars uit. Niet alleen financieel. Het maakt ook verschil voor het dagelijks leven van onze inwoners. Inzetten op duurzame werkgelegenheid geeft onze inwoners een betere toekomst, met zicht op goed en eerlijk werk. En met goed jongerenwerk kunnen we zorgen dat jongeren opgroeien met een goede opleiding, voor kansen en perspectief. Net zoals het zonneklaar is dat inzetten op cultuur en sport bijdraagt aan de ontwikkeling van onze stad en onze inwoners. Dat maakt de kracht van Enschede.

Financieel solide
Wat de Enschedese raad zich moet zich realiseren bij behandeling van de zomernota en de programmabegroting, is dat de lucht die nu ontstaat ook echt moet worden benut om keuzes te maken die voor de korte en lange termijn iets opleveren. Door serieus problemen aan te pakken en bij te sturen, voorkomen we veel lapwerk later. Lapwerk dat veel geld kost.

De gemeenteraad van Enschede heeft het College middels de programmabegroting 2015 een weerstandsratio van 1,0 opgelegd eind 2014. Op dat niveau zitten we inmiddels. Met een weerstandsratio van 1,0 zitten we op een schema dat we als gemeente weer tegen een stootje kunnen. Dat is conform de afspraak met de raad.

Keuzes maken die kosten terugdringen in de toekomst en nu het verschil maken, moet. En kan. Maar dan moet de raad wel ambitie tonen.