PvdA Enschede eert jubilarissen op 1 mei

Door Egbert Tates op 4 mei 2023

Rianne Bruijs was er druk mee. Dit jaar hebben we in Enschede veel jubilarissen. Leden die 25 of maar liefst 50 jaar lid zijn van de PvdA. En Rianne had geregeld dat we met een leuke delegatie van de afdeling al die jubilarissen bezoeken. Op 30 april vond al de eerste expeditie plaats en op maandag 1 mei kreeg dat een vervolg. De afdeling is trots dat veel mensen de titel van jubilaris mogen dragen. Leden, die zich verbonden voelen met onze partij en vasthouden aan de uitgangspunten, waarden en doelstellingen.

Op maandagmiddag om 12.30 uur trok een kleine karavaan van fietsende PvdA-leden, getooid in een prachtig rood PvdA-jack door de stad. Voorzitter Henry Workel, secretaris Geert  Vissers, Rianne Bruijs, Linde-Kee van Stokkum en Egbert Tates. Zo kwamen we langs bij Marianne Witvoet, 25 jaar lid. Marianne vertelde dat ze eigenlijk al veel langer lid was, maar door boosheid over de WAO-maatregelen er een jaartje tussen uit was geweest. Ze komt uit een rood nest en een ontmoeting met Marijke van Hees zorgde ervoor dat ze na dat jaartje weer terugkeerde bij de partij. Als ze er dat jaartje niet tussenuit was geweest, dan had het aantal jaren lidmaatschap al veel hoger gelegen.

Bij stralend weer en een vrolijk 1 meizonnetje trok de karavaan voort naar de heer Jansen. Ook hij was al 25 jaar lid. Hij vertelde dat hij wel overtuigd lid van de partij is, maar dat het van actieve deelname nog niet was gekomen. Ook een beetje uit zelfbescherming, want als je je er in stort loop je het risico dat er weinig tijd voor andere dingen resteert.  Maar inmiddels is er best wat meer tijd en vindt mijnheer Jansen zelf eigenlijk ook wel dat je best eens een bijeenkomst kunt bezoeken. En als je ook een functie zou willen bekleden, dan zou dat altijd nog kunnen.

Jan Heezen was zichtbaar verrast dat er een delegatie voor zijn deur stond, toen we op de 9e verdieping van een appartement aan de boulevard aanbelden. En de verrassing was compleet toen hij gefeliciteerd werd met 50 jaar lidmaatschap. Even ging hij terug in de geschiedenis en vertelde dat hij van huis uit op de Anti Revolutionaire Partij stemden. Vrienden hadden al de keuze gemaakt voor de PvdA en de linkse opstelling van minister Boersma van de ARP gaf hem het zetje om lid te worden van de PvdA. De politiek is altijd in zijn leven gebleven. Hij volgt het dagelijks en met veel interesse.

Tenslotte werden we even binnen uitgenodigd bij Jan Astrego en zijn vrouw Ingrid. Beiden goed voor 50 jaar trouw lidmaatschap. Jan vertelde over zijn betrokkenheid bij de terugkeer van de tram naar Enschede en de Bond Heemschut. Desgevraagd vertelde hij dat de toekomst hem en zijn echtgenote evenzeer ter harte gaat. De wooncrisis natuurlijk. Vooral voor jonge mensen een ramp. En wie zou ik zijn, als ik als medeoprichter van Milieudefensie me niet druk maak om het milieu en de klimaatcrisis.

En zo trok de karavaan voort langs al die leden, die een penning in ontvangst mochten nemen. Niet iedereen was thuis. Jammer, maar niks aan te doen, omdat we mensen wilden verrassen. De expeditie werd tevreden en met een voldaan gevoel afgesloten met een ijsje van Van der Poel en daardoor konden ook alle actualiteiten nog even worden doorgenomen.