Portefeuilles, hoe werkt dat?

Door Raymon Haveman op 30 september 2022

Soms krijg je wel eens vragen hoe iets werkt. Onlangs kreeg ik de vraag hoe dat nou zit met de woordvoerderschappen en de portefeuilles in de fractie. Onder meer vragen en opmerkingen als “Eerder was dat anders” “Waar is dat onderwerp gebleven?” “Hoe zit het nou met al die vergaderingen in het Stadhuis, ik begrijp er niets meer van”. Dus maar even een bericht voor de geïnteresseerden die wat meer willen weten over het nieuwe systeem.

Wij hadden eerder altijd onze eigen indeling van portefeuilles en welke onderwerpen daarin zaten. Dat was handig en overzichtelijk. Mooi uitgewerkt en iedereen wist waar diegene aan toe was. Toen werd de vergaderstructuur en inhoud op het stadhuis veranderd.

De Raadsvergadering is gebleven, een keer per maand, waar alleen leden van de raad in de zaal plaats mogen nemen en geïnteresseerde mensen op de publieke tribune (neem wel een kussentje mee, is mijn tip).

In plaats van een Stedelijke commissie met zij-programma’s zijn er tegenwoordig KAMERS. Dat zijn er vier: SOCIAAL, FYSIEK, BESTUUR EN MIDDELEN en ECONOMIE EN WERK. Elke week, behalve tijdens de Raadvergaderingen, worden twee van deze KAMERS geagendeerd. Eén in de Raadzaal en één in (meestal) Kamer 51. Daar mag je als niet-raadslid bij aanwezig zijn, in de zaal.

Nieuw is dat voor al deze vergaderingen er een Actualiteitenraad is, zeg maar een soort Vragenuurtje. Raadsleden moeten vooraf vragen indienen en deze mondeling vragen en toelichten. De wethouder geeft antwoord en er kan een klein debatje plaatsvinden tussen de vraagsteller, de wethouder en andere leden van de Raad. Dit is een mooi middel om een belangrijk onderwerp, dat op dat moment in de stad speelt, onder de aandacht te brengen.

Verder zijn er de Stadsdeelcommissies. Elk lid van de fractie heeft een eigen stadsdeel, waar diegene verantwoordelijk voor is en naar die commissievergaderingen gaat. Wie welk stadsdeel heeft, staat op deze website onder de portretten van de fractieleden. Leuk om te vermelden is dat Rienke de voorzitter van stadsdeel Zuid is en Arjan de stadsdeelwethouder van Noord.

Terug naar die portefeuilles. Doordat de vergaderstructuur is veranderd, heeft de griffie (zeg maar de mensen die van alles regelen voor de gemeenteraad, individuele raadsleden, vergaderingen en nog heel veel meer) onderwerpen toegevoegd aan de verschillende KAMERS. Zo valt bijvoorbeeld “Energie” en “Omgevingsbeleid” onder FYSIEK, “Onderwijs” en “Welzijn” onder SOCIAAL, “Financiën” en “Goed Bestuur” onder BESTUUR EN MIDDELEN en “Werk en inkomen” onder WERK EN ECONOMIE. Doordat dit zo veranderd was en de portefeuilles een andere naam (en soms inhoud) hadden gekregen, moesten wij onze eigen indeling aanpassen aan die van de griffie. Zodoende zijn de portefeuille indeling en dus ook de woordvoerderschappen anders dan de vorige periode. Ook deze nieuwe indeling valt te vinden in een eerder nieuwsbericht en onder de portretten van de fractieleden.

Binnenkort zal ik nog wat meer vertellen over de inhoud van de portefeuilles.

Het is een hoop tekst en ik hoop dat het wat duidelijker is geworden. Zo niet, dan kun je me natuurlijk altijd een mailtje sturen via [email protected]

Raymon Haveman

Eén van de belangrijkste voorwaarden om je gelukkig te voelen is een goed thuis. Als iemand die zijn hele leven in Enschede heeft gewoond, is deze stad mijn thuis. Dat is niet afhankelijk van in welke wijk je woont, of welk huis. Wat belangrijk is, is dat je een eerlijke kans krijgt, dat er naar

Meer over Raymon Haveman