Noodfonds: Doe alsjeblieft wat nodig is!

Door Rienke Hofman-Bijlstra op 28 september 2022

Goed dat wij als eerste gemeente van Nederland deze handschoen oppakken en komen met een Noodfonds. Een noodfonds voor inwoners van Enschede die de kosten voor primaire lasten door de hoge inflatie, prijsstijgingen en oplopende energieprijzen niet meer kunnen opbrengen. Er is nu nood aan de man en dan moet je handelen. En niet zoals de regering doet, vooruitschuiven. Zoals PvdA wethouder Arjan Kampman zei: “We doen iets unieks met elkaar”

Wij hebben grote zorgen over de bestaanszekerheid van onze inwoners in financiële nood. Enschede wil niet langer wachten op het Rijk en komt daarom nu, zoals gezegd, met een Noodfonds. Enschede kan niet alle problemen hieromtrent oplossen en kijkt voor structurele en fundamentele oplossingen nog steeds expliciet naar het Rijk.

Het Noodfonds is een vangnet om de zwaarste persoonlijke consequenties af te wenden. Het is de bedoeling van het Noodfonds om te voorkomen dat inwoners worden afgesloten van gas, water en/of elektra en/of uit huis worden geplaatst. Tevens wordt met dit Noodfonds voorkomen dat mensen uit de schuldsanering worden gezet vanwege deze uitzonderlijke prijsstijgingen. Het Noodfonds start met een budget van 2 miljoen. Via de Stadsbank kunnen mensen hier een beroep op doen.

Het is evenzo schrijnend om te horen dat steeds meer leerlingen op scholen zonder avondeten en ontbijt op school komen. Dat hoorde ik op woensdag 14 september ook weer op de bijeenkomst met de rondkomen met je inkomen partners vanuit de scholen. Wij verwachten dat naast dit noodfonds ook naar de mogelijkheden gekeken wordt voor een schoolontbijt, maar ook voor meer buurtmaaltijden via bijvoorbeeld Resto van Harte of de buurthuizen/wijkcentra. Tijdens de actualiteitenraad van afgelopen maandag stelden wij hier samen met andere partijen vragen over.

Stichting Leergeld gaf aan dat er ook mensen met een inkomen boven het Wettelijk Sociaal Minimum (WSM) van 120% nu aankloppen. Laten we hen de ruimte geven meer gezinnen toe te laten. Daarom dienden wij afgelopen maandag tijdens de Raadsvergadering een voorstel in om de inkomensnormen voor Stichting Leergeld, de Voedselbank, de Kledingbank en anderen op te rekken boven de 120% van het WSM. Doe alsjeblieft wat nodig is.

In ons voorstel vroegen we ook om maatwerk vanuit de Stadsbank en de andere rondkomen met je inkomen partners zoals Alifa om inwoners budgetadvies te geven en warm door te verwijzen naar andere organisaties wanneer het om problemen op andere leefgebieden gaat. Het voorstel werd breed gesteund door de Raad.

Wij zijn blij met de voortvarendheid waarmee Enschede dit oppakt. Daar kan de regering nog een hoop van leren. Het is natuurlijk een pleister. Er is veel meer nodig. Maar we voorkomen hier voor een groot deel mee dat mensen in de kou komen te staan.

Rienke Hofman-Bijlstra

Hallo! Ik ben Rienke Hofman-Bijlstra, 43 jaar, geboren en getogen Enschedese. Samen met mijn man en twee prachtige dochters woon ik in Lonneker. In Lonneker voel ik mij thuis en dat is wat ik iedereen wens: een thuis. Met noaberschap. Sinds mijn geboorte ben ik PvdA’er. Mijn vader was bijstandsmaatschappelijk werker en mijn moeder (wijk)verpleegkundige.

Meer over Rienke Hofman-Bijlstra