Door op 22 september 2015

Motie Noodopvang krijgt steun

Vorige week al lieten we doorschemeren de komst van noodopvang in Enschede toe te juichen. De nood is door de aanhoudende stroom vluchtelingen hoog en het leidde er zelfs toe dat het COA vorige week donderdag met een acuut probleem zat.

Enschede gaat nu samen met het COA en de veiligheidsregio op zoek naar een passende oplossing in Twente, nadat de motie noodopvang vluchtelingen van de PvdA en een aantal andere partijen werd aangenomen in de raadsvergadering van maandag 21 september.

Noodopvang is eerder een kwestie van weken dan van maanden. Overal in het land ontstaan geïmproviseerde noodopvanglocaties om aan de aanhoudende en toenemende vraag te voldoen. We vinden het mooi dat we als Enschede met een ‘gewoon’ azc onze verantwoordelijkheid nemen, maar vinden tegelijkertijd dat we ook wat kunnen betekenen in noodopvang. Tenslotte hebben we al een boel mogelijke locaties in kaart gebracht voor de locatiekeuze van een azc voor tien jaar.