Door op 12 maart 2015

Meer inzicht in effecten verkeersmaatregelen

Niet altijd is van voorstellen duidelijk wat ze opleveren, zeker als het complexe materie betreft als onderdeel van een groter geheel. Echter, de effecten van verkeersbeleid moeten redelijk goed inzichtelijk te maken zijn. In de Stedelijke raadscommissie op maandag 9 maart vroeg de PvdA bij de behandeling van het voorstel voor 5,4 miljoen aan investeringen in bereikbaarheid en veiligheid om het leveren van betere sturingsinformatie.

De 5,4 miljoen die jaarlijks wordt geïnvesteerd in verkeer, is een flink bedrag. Daarom moet de gemeenteraad weten wat het oplevert. Anders kan zij niet bepalen of die investering de moeite waard is. Op het gebied van bereikbaarheid en verkeersveiligheid zijn veel cijfers beschikbaar. Het moet dan ook inzichtelijk te maken zijn wat maatregelen opleveren.

Echter, de enige getallen die in het raadsvoorstel voorkwamen, waren de paginanummers en de financiële getallen. Dat is te mager. Zo doen we bijvoorbeeld veel aan het verleiden van automobilisten om te kiezen voor andere vormen van vervoer, maar kijken daarbij niet wat het rendement is. En dat is nooit goed.

Waar we het voorstel wel op hebben kunnen beoordelen, kwamen we tot de conclusie dat het een gezonde balans is tussen fiets, openbaar vervoer en auto. Daarbij moeten duurzame vormen als fiets en openbaar vervoer een goede plek krijgen en moet gezorgd worden dat onnodig autoverkeer wordt voorkomen. En dat zit redelijk goed in het investeringspakket.