Door op 26 november 2014

Klimopbanen: zorgen PvdA over afbraak succesvol instrument

Klimopbanen moeten per 1 januari 2015 participatiebanen heten. Maar het is meer dan alleen een naamsverandering. Het succesvolle instrument klimopbanen wordt geknipt, geschoren en vooral goedkoper gemaakt, zo bleek tijdens de Stedelijke raadscommissie op 24 november. De PvdA maakt zich daar zorgen om.

Nu de Enschedese coalitie het op een bezuinigen heeft gezet, moeten alles en iedereen er aan geloven. Ook de klimopbanen ontkomen niet aan de drang om geld vrij te maken. Dit leidt er toe dat de duur van de inzet van klimoppers wordt beperkt, de ondersteuning voor werkgevers van klimoppers wordt afgebouwd, de doelgroep verandert en het aantal klimopfuncties sterk naar beneden gaat. Daarmee wordt één van de meest succesvolle instrumenten voor participatie in Enschede om zeep geholpen.

De klimopbaan was de afgelopen jaren het trotse uithangbord van het Enschedese participatiebeleid. Die zorgde ervoor dat maatschappelijke organisaties en verenigingen op zoek gingen naar middelen om de inzet van klimoppers in hun organisatie mogelijk te maken. Sportverenigingen zochten externe financiers en verhoogden zelfs de contributie om maatschappelijk een bijdrage te kunnen leveren.

Al die inspanningen ten spijt, wil het college er een einde aan maken. De nu 1.200 banen moeten er 600 worden en het lijkt er op dat deze vooral bij bedrijven worden ingezet en niet meer bij maatschappelijke organisaties. Het vinden van werk (dat er maar heel beperkt is) staat voorop, niet de participatie van een moeilijk plaatsbare doelgroep in de samenleving.

De vergoeding voor organisaties die een klimopper in dienst namen was al niet ruim, maar toonde wel aan dat de gemeente het waardeerde dat organisaties zich inzetten. Van die blijk van waardering is nog maar weinig over. Het college wil meer van organisaties vragen. Een signaal dat wij niet kunnen begrijpen, omdat we zien dat al die partijen in de stad nu al ontzettend hun best doen om maatschappelijk relevante projecten als klimopbanen te realiseren.