Door op 9 januari 2015

#JeSuisCharlie en Enschede

De berichten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Parijs eerder deze week staan nog vers op het netvlies. Vanwege het groot persoonlijk leed en drama, maar ook omdat het een aanslag is op de waarden waar we voor staan. Tolerantie en vrijheid van meningsuiting zijn belangrijke bouwstenen onder onze samenleving, daar doen we geen concessies op.

Op een moment dat iemand met geweld aan deze belangrijke verworvenheden tornt, is het enige juiste antwoord meer saamhorigheid en meer tolerantie. Daarom was de spontane bijeenkomst donderdagavond 8 januari op het Ei van Ko ook zo’n belangrijke. Zodat mensen konden laten zien waar we samen voor staan en met elkaar in gesprek gingen over wat er gebeurd is.

Het woord is ons belangrijkste wapen en moet dat ook blijven. De dialoog gaat altijd voor en de nadruk moet liggen op wat ons bindt, niet op wat ons scheidt. Juist in een kleurrijke stad als Enschede. Sekse, geaardheid, afkomst, geloof of politieke overtuiging mogen nooit een rol spelen.