Door op 27 juni 2016

Interessante eerste inspiratiesessie in ledenvergadering

Om het democratisch discours tussen mensen op niveau te houden, is er contact nodig tussen mensen.
We zien steeds meer dat de atmosfeer waarin politiek wordt bedreven niet of nauwelijks ruimte biedt tot het uitwisselen van argumenten en perspectieven. Soms lijkt het meer een arena waar puur vanuit realpolitik wordt geopereerd, in plaats van een debat met een houding waarin gewerkt wordt aan de belangen van alle burgers.

Om politici en burgers in Enschede een andere kijk op elkaar te laten krijgen, is het idee ontstaan om voorafgaand aan de verkiezingen inspiratiesessies te organiseren waarin politici met diverse politieke uitgangspunten iets vertellen en laten zien over hun drijfveren. In de ledenvergadering op 22 juni hebben we een pilot gedaan voor een sessie om beeld te krijgen bij wat een dergelijk idee vermag.

Fractievoorzitter Laurens van der Velde vertelde over een jeugdervaring die hem heeft gevormd en heeft geleid naar zijn huidige politieke inzet. Aan de hand van enkele fragmenten van Job Cohen lichtte hij zijn kijk op leiderschap, trots en openbaar optreden toe. Mooi om dat met de gehele ledenvergadering te doen.
Het gaf een andere invulling en leidde tot net weer andere gesprekken over de partij en zijn mensen.

Er zullen in de toekomst meer inspiratiesessies gaan plaatsvinden tijdens ledenvergaderingen. Intussen worden andere politieke partijen gepolst om mee te doen in een aantal sessies, die openbaar toegankelijk zijn. Zo wordt de start van de volgende verkiezingen ingeluid door een klein aantal andersoortige bijeenkomsten dan die die realpolitik en partijpolitiek kenmerken. We houden u op de hoogte!