Door op 23 april 2015

Humaniteit boven pragmatisme

VVD en PvdA sloten gisteren in Den Haag een akkoord over de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers. Beter bekend als Bed Bed Brood. Veel duidelijkheid heeft het voorstel niet geschapen.

Aan de ene kant wil het kabinet lokale bed-, bad- en broodvoorzieningen voor uitgeprocedeerde vluchtelingen te willen sluiten. Aan de andere kant wordt gezegd dat de burgemeester nog altijd de bevoegdheid houdt om in schrijnende gevallen mensen tijdelijk opvang te bieden vanuit zijn verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid.

Het is wat PvdA-Enschede betreft een slecht voorstel en biedt geen enkele oplossing voor de problematiek waar mensen en bestuurders van gemeenten tegen aanlopen.

In Enschede hoeft niemand op straat te slapen. Het gebeurt nu niet en als het aan PvdA-Enschede ligt nooit. Iedereen heeft recht op een humane behandeling en menswaardig bestaan. Dus ook recht op basale levensbehoeften zoals bed bad en brood. De Raad van State doet voor de zomer nog een uitspraak over dit onderwerp, wellicht met gevolgen voor het akkoord.

Het laatste woord is hierover dus zowel op nationaal als op lokaal niveau nog niet gesproken.