Herstructurering Boswinkel Oost: een gebed zonder eind?

Door André Boersma op 19 september 2021

Al in 2008 bedachten woningcorporaties De Woonplaats en Ons Huis het geniale plan om in Boswinkel Oost alles te slopen voor nieuwbouw. Een mix van hoogbouw, koop, vrije sector en sociale huur. Beide corporaties hebben lang aan de tekentafel gezeten en steeds werd de aanvangsdatum van de sloop verschoven.
In 2011 begon De Woonplaats met de aanpak van haar woningbezit. In 2015 werden de laatste woningen opgeleverd.

Intussen is nog steeds niet duidelijk hoe de aanpak van Ons Huis gaat verlopen, in  het andere deel van de wijk. De 384 verouderde flat- en blokwoningen van Ons Huis worden vervangen door 200 nieuwe huur- en 50 koophuizen. We hebben er al meermaals naar gevraagd, maar de bewoners weten nog steeds niet wat er met hen gaat gebeuren.
We hebben er opnieuw vragen over gesteld in de stadsdeelcommissie West van dinsdag 14 september. Uit het antwoord van wethouder Van Houdt bleek dat dit voorjaar weer een datum is genoemd. Het sociaal plan, over o.a. tijdelijke verhuizing en terugkeer, blijkt in 2017 te zijn herzien.

De meest belangrijke vragen blijven echter onbeantwoord. Wanneer kunnen mensen verhuizen, wanneer kunnen ze weer terugkeren, waar moeten zij hun kinderen aanmelden voor school? Is dat nog steeds ergens in 2026 of nog later? Mensen verkeren in onzekerheid en daar zou Ons Huis iets aan moeten doen. Het gaat niet om zomaar een paar woningen, het gaat over veel mensen. De corporatie zou hierin meer verantwoordelijkheid moeten nemen.
Overigens worden er straks 134 woningen minder gebouwd dan er nu staan. Een punt van aandacht in tijden van wooncrisis.

André Boersma

Ik ben Andre Boersma, geboren en getogen in Enschede. Ik ben 67 jaar oud, gehuwd en heb twee kinderen en vijf kleinkinderen. Ik ben de politiek in gegaan omdat ik vond dat de PvdA haar rode gezicht wel wat meer mocht tonen. En daar ga ik nog steeds voor. In mijn Enschede kan iedereen veilig

Meer over André Boersma