Experimenteerbudget voor G1000-vuurwerk wenselijk

11 november 2017

We hebben het afgelopen jaar kunnen zien dat diverse groepen bewoners in de G1000 vol passie en serieus aan de slag zijn gegaan met het thema vuurwerk. Op diverse onderdelen van de overlast hebben ze zich georganiseerd, zoekend naar oplossingen die kunnen helpen de overlast van vuurwerk in de laatste maanden van het jaar te verminderen.

De inzet toont dat er veel waarde wordt gehecht aan het verminderen van die overlast. Niet zo vreemd: er wordt vanaf pakweg oktober al veel en hard geknald. Ouderen voelen zich door het vuurwerk niet prettig in hun eigen leefomgeving. En voor veel dieren is het vuurwerk een ware nachtmerrie. Om nog maar niet te spreken over de vele duizenden euro’s schade die het vuurwerk veroorzaakt en de kilo’s rotzooi op straat na oudejaarsnacht.

Perspectief

Als Partij van de Arbeid vinden we het belangrijk dat deelnemers aan dit initiatief van burgerparticipatie ook daadwerkelijk de kans krijgen datgene dat ze bedacht hebben in de praktijk te brengen. Uiteraard in nauwe samenwerking en samenspraak met de gemeente, maar ook andere instanties, kunnen we kijken welke maatregelen in de praktijk daadwerkelijk succesvol kunnen zijn.

Daar is wel budget voor nodig. Als PvdA willen we voor 2018 een budget van 50.000 euro beschikbaar laten stellen door de gemeente om met de experimenten aan de slag te gaan. Het is belangrijk om dat nu te doen: met de aankomende verkiezingen zullen er in de komende maanden nauwelijks financiële beslissingen worden genomen. De eerstvolgende mogelijkheid is pas bij de zomernota. Dat is te laat om een goed voorbereid experiment volgend jaar te kunnen laten plaatsvinden.