Door op 19 januari 2015

Enschede goed vertegenwoordigd bij landelijk PvdA congres

Op 17 en 18 januari vond het landelijk PvdA congres plaats in Utrecht. Dit jaar was de PvdA-Enschede zeer goed vertegenwoordigd.

Het congres stelde de resolutie “ledendemocratie” vast. Daarmee krijgen de leden meer invloed op de stemming in het congres. Het streven is “one man, one vote”. Via ICT-mogelijkheden worden de leden meer betrokken het landelijk congres. In het presidium werd Dennis Bouwman, oud-raadslid van Enschede, benoemd. Hij zal vanaf komend congres in dat orgaan zitting hebben.

De resolutie “Bakens verzetten & economie terug naar de mensen” werd vastgesteld. In deze resolutie wordt gepleit voor een aanvullend regeerakkoord, omdat een regeerakkoord nooit 4 jaar actueel kan zijn. Een investeringsfonds moet de werkgelegenheid in Europa aanjagen.

In de zondag zitting werden het rapport en de resolutie “Politiek van waarde” vastgesteld. Hierin is onder meer vastgelegd dat onze waarden leidend moeten zijn en de middelen die worden ingezet om de idealen te verwezenlijken hierbij moeten passen. Politici worden geacht frequent op straat aanwezig te zijn en er zijn 20 ambassadeurs (waaronder Tweede Kamer leden) aangewezen om dit rapport te verwezenlijken.

Na enige discussie werd de kandidatenlijst voor de Eerste Kamer vastgesteld, zonder wijzigingen. Het is gelukt een lijst samen te stellen met een regionale spreiding, een juiste man-vrouw verdeling en met kandidaten met ervaring en veel inhoudelijke kennis over de actuele onderwerpen.

De campagne voor de provinciale- en waterschapsverkiezingen werd afgetrapt, waarbij Tijs de Bree, onze lijsttrekker voor Overijssel, ook een kort woordje deed.

Verschillende prominente partijgenoten gaven geweldige speeches. Alle sprekers stonden uitgebreid stil bij de gebeurtenissen in Frankrijk. Zij staken de leden een hart onder de riem en verwoordden waar de PvdA voor staat; een sterker en socialer Nederland. Landelijk hebben we in het kabinet al veel bereikt waar we als PvdA trots op mogen zijn.