Buurtbivak geeft zicht op haarvaten van de Zuidwijken

8 oktober 2021

Het was een uitstekende keuze van PvdA-raadslid Rienke Hofman-Bijlstra om een buurtbivak te organiseren en letterlijk de tenten op te slaan bij voetbalvereniging en ontmoetingscluster Victoria 28 op de grens tussen de Wesselerbrink en de Helmerhoek. Drie dagen, van donderdag 23 tot en met zaterdag 25 september, kampeerden bijna alle leden van de fractie in tenten aan de rand van het kunstgrasveld. Daar aan de rand van het veld, op het terras en in de kantine, maar ook op allerlei plekken in de zuidwijken legden de fractieleden contacten met tal van bewoners, vrijwilligers en professionals, die actief zijn in Zuid. En dat niet alleen. Ze staken ook nog eens de handen uit de mouwen om te helpen bij het plaatsen van een nieuwe trampoline. Onder het genot van soep en broodjes werden gesprekken gevoerd. Mensen, die een hart onder de riem verdienen, werden bezocht en werden verwend met een bolchrysant. Er werden bezoeken afgelegd aan de Tunnel- en Wijkwacht en de Bijenhoek in de Helmerhoek en er werd geflyerd bij winkelcentrum Helmerhoek. De fractie dompelde zich echt drie dagen onder in de wijk en kon zo doordringen tot in de haarvaten van dit stuk Enschedese samenleving.

Victoria is een bijzondere voetbalclub. De club realiseert zich dat het veel kan betekenen voor de buurt. De buurt levert leden en vrijwilligers. De vereniging doet er veel aan om bewoners de gelegenheid te geven elkaar te ontmoeten. Er worden vrijwilligers ingeschakeld, waaronder ook mensen, waarvoor het vrijwilligerswerk een opstapje biedt naar sociale contacten of naar werk. Op vrijdagochtend hebben leden van het campagneteam en onze wethouder hen nog geholpen op het terrein, met onder meer wat schoffelwerkzaamheden.

Dagelijks worden er 40 kinderen opgevangen, die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. De club heeft, met steun van de gemeente een functionaris, aangesteld om alle verschillende activiteiten te ondersteunen. Martijn Koop coördineert de ontmoetings- en welzijnsactiviteiten en Martin Bennink neemt het voetbaltechnische deel voor zijn rekening. Het zorgt voor een bruisende vereniging, die een waardevolle plek biedt in de wijk.

Terwijl Rienke haar rugzak aandoet om bij een jongerenwerker achter op de scooter op zoek te gaan naar jongeren, vertelt fractievoorzitter Yara Hummels dat ze onder de indruk is van de energie in de wijk. “Er heerst echt een goede sfeer. Mensen zetten hun schouders eronder. Er is veel betrokkenheid bij de wijk.”

Martijn Koop van het ontmoetingscluster van Victoria 28 zet graag nog even zijn wensen op een rijtje. Er moet nog veel meer ontschot worden, zodat de samenwerking tussen instellingen beter en soepeler kan verlopen. En zo vervolgt hij: “Er gaat heel veel geld naar de jeugdzorg om jongeren te helpen als ze al in de problemen zitten. Als er meer geïnvesteerd zou worden in de nulde en eerste lijn, waar preventie een belangrijk doel is, zou dat later veel problemen kunnen voorkomen. Ook de samenwerking met Sportaal zou nog wel beter kunnen. En zou het niet geweldig zijn als het sportcomplex uitgebreid kan worden met een gymnastieklokaal?”

Met de buurtbivak bewijst de fractie dat ze daadwerkelijk bereid is zich te verdiepen in de problematiek in de wijken en van de bewoners. En dat niet alleen, maar ook om dat te vertalen in politiek handelen. Een geweldig offensief om het afnemende vertrouwen in de politiek een halt toe te roepen en te laten zien dat de politiek en zeker de PvdA pal staat voor de bewoners en er daadwerkelijk toe doet.

Niet veel later blikt raadslid André Boersma aan een tafel in de kantine van de voetbalclub terug op zijn ontmoeting met een groep verontruste bewoners, die zich zorgen maakt over de verkeersveiligheid op de kruising Broekheurne-Ring – Broekheurnerrondweg. Het is een onoverzichtelijk verkeerspunt, waar veel ongelukken plaatsvinden. De buurt pleit voor een rotonde. Met zijn telefoon in de aanslag werkt hij aan een motie voor de gemeenteraad om de situatie te verbeteren.

Al met al heeft de PvdA bijna 100 bewoners en ondernemers gesproken, van de Mediterrane Versmarkt in het winkelcentrum tot Toni’s Barbershop en van Linda die de Huiskamer Helmerhoek beheert tot de vrijwilligers van de Bijenhoek. Namens de fractie: dank aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt, wij zijn enorm onder de indruk en wij kunnen maar 1 conclusie trekken: Zuid heeft energie!