Bezoek aan het Stedelijk College Zuid voor een goed gesprek over laaggeletterdheid

Door Raymon Haveman op 16 oktober 2023

In een inspirerend bezoek aan het Stedelijk College Zuid heeft Narda Teke- Bozkurt op 12 oktober met leerlingen en docenten gesproken over het grote belang van goed kunnen lezen en het voorkomen van laaggeletterdheid. Dit bezoek vond plaats in het kader van de Kinderboekenweek, die dit jaar in het teken staat van het thema “Bij mij thuis”.

Er ontstond een openhartig gesprek over de ervaringen van leerlingen en Narda met laaggeletterdheid en de gevolgen van niet goed kunnen lezen en schrijven. Ze spraken over de uitdagingen en oplossingen en de positieve impact van boeken op de ontwikkeling van jongeren.

De Kinderboekenweek is een jaarlijks evenement dat kinderen aanmoedigt om de wereld van het geschreven woord te verkennen en te omarmen. Dit jaar draait alles om ‘Bij Mij Thuis’, wat perfect aansluit bij de lokale visie van de PvdA in Enschede. De PvdA wil dat iedereen zich thuis voelt in onze mooie stad.

Laaggeletterdheid is een maatschappelijk probleem dat we gezamenlijk moeten aanpakken,” aldus Narda Teke-Bozkurt. “Educatie is de sleutel tot gelijke kansen voor iedereen. Als samenleving moeten we ervoor zorgen dat elk kind toegang heeft tot boeken en de nodige ondersteuning krijgt om te lezen en te schrijven.”.

Dit bezoek markeert een belangrijk moment in de strijd tegen laaggeletterdheid en benadrukt de toewijding van de school, de gemeente en de politiek om gelijke kansen te bieden aan alle kinderen. De boodschap is duidelijk: lezen is een feest dat gedeeld moet worden, en samen kunnen we laaggeletterdheid uit onze samenleving bannen.

Raymon Haveman

Eén van de belangrijkste voorwaarden om je gelukkig te voelen is een goed thuis. Als iemand die zijn hele leven in Enschede heeft gewoond, is deze stad mijn thuis. Dat is niet afhankelijk van in welke wijk je woont, of welk huis. Wat belangrijk is, is dat je een eerlijke kans krijgt, dat er naar

Meer over Raymon Haveman