Door op 5 februari 2015

Ben Kokkeler: een sterke, sociale Euregio met toekomst!

We maken opnieuw een tijd door van snelle en grote veranderingen. Ik werk graag voor een sociaal-democratische partij, omdat dit soort veranderingen niet geleidelijk gaan, maar komen met pijn, passie en strijd, en leiderschap en solidariteit vergen van velen.

Radicale innovaties in onze arbeidsmarkt en de woningbouw stagneren, steeds meer mensen raken de verbinding kwijt, voelen zich nummers en kostenposten. In zulke tijden zoeken mensen naar houvast, ik snap dat en heb er begrip voor.

Maar ik ben niet van blindstaren op individuele helden, die tijd hebben we wat mij betreft gehad. Ik wil me er voor inspannen dat mensen zich voor de publieke zaak inzetten, niet omdat er zo nodig ‘geparticipeerd’ moet worden, maar omdat iedereen ertoe doet. Iedereen moet op eigen kracht verantwoordelijkheid kunnen nemen voor een eerlijke samenleving.

Al werkend, vanaf mijn 16e, heb ik me ontwikkeld als gangmaker, kwartiermaker en leider van innovaties; achtereenvolgens in de natuureducatie, ontwikkelingssamenwerking, onderwijs, cultuur, jeugdzorg. Altijd dichtbij de praktijk, altijd in verbinding met buitenlandse collega’s, veel geleerd door opleidingen, nog meer geleerd van de praktijk, hier, en in het buitenland.

Momenteel ben ik als onderzoeker verbonden aan Saxion (Kenniscentrum Leefomgeving), de Universiteit Twente en de NHL Hogeschool Leeuwarden. Ik ben gepromoveerd op ‘gespreid leiderschap in transformaties’: wat maakt dat professionals in tijden van snelle en ingrijpende veranderingen toch netwerken van leiderschap weten te ontwikkelen, richting weten te geven en innovaties realiseren?

Ik ben kritisch opgevoed, als analist redelijk somber over de internationale ontwikkelingen, de onstabiliteit in onze arbeidsmarkt en in de wereldwijde klimaatontwikkeling, maar een optimist als het gaat om vertrouwen in veerkracht en inventiviteit van mensen.

Moderne inzichten en oude waarden staan voor mij centraal. Solidariteit en Noaberschap zijn van alle tijden, maar we staan voor de uitdaging deze een nieuw leven in te blazen. Diversiteit van cultuur, religie en leefstijl is een toekomstvast merk voor Twente, een regio die al eeuwenlang een smeltkroes is van arbeidsmigranten. Ons internationale innovatieve imago biedt grote kansen voor vergaande samenwerking met onze Oosterburen op het gebied van werk, milieu, onderwijs en cultuur.

Gemeenten en provincie moeten nieuwe aanpakken ontwikkelen voor de grote sociale veranderingen die op ons af komen: dat vraagt om meer solidariteit, sociale weerbaarheid en politieke mondigheid. Niet terug in de tijd, maar vooruit!

Hoogste prioriteit voor ons beleid blijft het stimuleren van de arbeidsmarkt, want iedereen heeft recht op fatsoenlijk werk. Het creëren van nieuwe banen door nieuwe bedrijven, maar vooral ook door innovaties vanuit bestaande bedrijven, in de hightech sector, bouw en landbouw, maar ook in de zorg en het sociaal domein. Met als absolute urgentie werk en ervaringsplaatsen voor jonge werklozen!

Daarnaast staan wij voor het stimuleren van een gezonde en cultureel aantrekkelijke leefomgeving. Voor inzet van duurzame energie en betaalbaar openbaar vervoer (zoals snelle treinverbindingen). Een leefomgeving waarin burgers meer grip krijgen op beheersing van hun kosten voor zorg en levensonderhoud.

De PvdA heeft altijd verantwoordelijkheid genomen om deze waarden en inzichten concreet te maken, op realistische wijze. Ook in deze onzekere tijden, waarin van ons allen extra veel gevraagd wordt, zijn wij koersvast!

Ben Kokkeler staat op de Kandidatenlijst van PvdA Overijssel voor de Provinciale Staten Verkiezingen op 18 maart 2015, en is lid van het afdelingsbestuur van PvdA Enschede.