AZC aan de Parkweg, een update

Door Yara Hümmels op 8 december 2023

Opvang 550 vluchtelingen

Afgelopen maart heeft de gemeenteraad met overweldigende meerderheid de motie aangenomen dat wij 550 vluchtelingen gaan opvangen. Wij zijn trots op onze stad dat wij onze verantwoordelijkheid nemen. Het AZC zal komen aan de Parkweg. En wij zijn blij met de locatie keuze. Het is juist niet afgelegen, dat geeft meer kansen op integratie en positieve samenkomst.

Wij spreken veel mensen die enthousiast zijn en graag de nieuwe inwoners verwelkomen. We spraken in de afgelopen weken ook met inwoners die zorgen hebben over de veiligheid en verkeersveiligheid. De zorgen over verkeersveiligheid snappen wij. Het college zal deze waardevolle punten ook meenemen bij de inrichting van de locatie.

Wat is er afgesproken

Naar aanleiding van de inspraakavond vorige week heeft de gemeenteraad het volgende bevestigd:

– Er komt goede verlichting op en rondom het azc-terrein;

– Er wordt gezorgd voor goede communicatie en samenwerking met omwonenden, o.a. door een omgevingsbeheersgroep* in te stellen;

– Naastliggende wijken worden als tegenprestatie groener gemaakt;

– Er komen speelplekken voor kinderen op het azc-terrein;

– De verkeersveiligheid, voor zowel fietsers als wandelaars, aan de Parkweg krijgt prioriteit;

– Alle infrastructurele kosten komen voor rekening van het COA;

– Alle uitbestede werkzaamheden en diensten (zoals beveiliging, catering en schoonmaak) worden door lokale en regionale ondernemers uitgevoerd;

– Incidenten die te maken hebben met het AZC worden geregistreerd en gecommuniceerd.

Extra aandachtpunten van de PvdA

De Enschedese PvdA heeft het college nog de volgende aandachtspunten meegegeven:

– Laat het COC activiteiten uitvoeren voor LHBTQI’ers in het AZC, zodat zij zich thuis voelen;

– Bij leegstand van woningen in het AZC kunnen deze woningen ook betrokken worden door Enschedese woningzoekenden die daar zouden willen wonen. Leegstand moet voorkomen worden.

Verzoek om onderzoek

We hebben het verzoek gedaan om de onderzoeken, waaruit blijkt dat het veiligheid niet in het geding is in steden waar een AZC is gekomen, te delen met de raadsleden.

Thuis in Enschede

De PvdA is blij dat we mensen die vluchten voor oorlog en geweld een thuis kunnen bieden in Enschede. En terwijl wij dat doen zijn bijna 45 miljoen kinderen gedwongen op de vlucht als gevolg van oorlog, vervolging, geweld en mensenrechtenschendingen. Dit is een triest record. 60% van deze kinderen is ontheemd binnen hun eigen land. Dit is een ongrijpbare realiteit zo vanuit deze veilige raadszaal.

We verzonnen vlaggen
We bedachten grenzen
We ontwierpen rassen
We vergaten mensen
–Derek Otte

*Omgevingsbeheersgroep is een groep waarin vertegenwoordigers van allen die betrokken zijn bij het AZC (omwonenden, inwoners, coa, politie, gemeente) samenkomen om te bespreken hoe het gaat.

PvdA Enschede Vluchtelingen Asiel

Yara Hümmels

In mijn kindertijd deelden mijn broer en ik ons ‘thuis’ ook met andere kinderen. Iedereen was welkom: pleegkinderen, kinderen uit de buurt of klasgenootjes, het maakte niets uit. Altijd een plek aan tafel, of simpelweg de mogelijkheid om met de Donald Duck op de bank weg te dromen. Mijn ouders hebben mij vroeg bijgebracht dat

Meer over Yara Hümmels