Afwijzen moskeeplan Kuipersdijk zorgt voor flinke politieke kater

Door René Tenkink op 21 december 2020

Jarenlang hebben we het in de gemeentepolitiek, en samenleving, over de bouw van de moskee aan de Kuipersdijk. In de raadsvergadering van 14 december dachten we dat we eruit waren. Er lag een degelijk ontwerpbestemmingsplan met een goed onderbouwde verkeersafwikkeling. Alles lag klaar voor een te verwachten positief oordeel van de Raad van State. Maar zover komt het (voorlopig?) niet.

Tot verbijstering van onze fractie stemde een meerderheid het bestemmingsplan van tafel, met de twijfelachtige medewerking van VVD en BBE (grotendeels) haalde het plan het niet met 2 stemmen meer tegen. Ongelofelijk wat hier gebeurde. Toegegeven in de vergadering van stadsdeeldeelcommissie Oost van 8 december was er de nodige kritiek van de fracties die in de raad tegen of verdeeld zouden stemmen. Erg vreemd om te merken dat deze fracties ondanks het prima verkeersonderzoek problemen bleven houden met de uitkomsten ervan.  Ze accepteerden dat onderzoek eigenlijk niet; het kon niet kloppen. Er zou hoe dan ook sprake zijn van verkeers- en parkeerdruk. Eigenlijk was dat een schoffering van de (externe) deskundigen die hier uitgebreid naar hebben gekeken. In alle berekeningen zijn zij uit gegaan van maximale bezetting en gebruik van de moskee-accommodatie  en vanuit dat uitgangspunt zijn de berekeningen gemaakt. Terecht en logisch.

In de raadsvergadering kwamen andere, oude argumenten naar voren, zoals de oproep tot gebed en de financiering vanuit Turkije en de invloed daarbij van president Erdogan. Zaken die niets te maken hebben met het bestemmingsplan. Dat roept het beeld op dat raadsleden die dit soort uitlatingen doen gewoon geen moskee willen. Niet aan de Kuipersdijk en niet op een andere plek in Enschede. Een klap in het gezicht van onze inwoners die al zo lang knokten voor dit gebedshuis.

De PvdA heeft altijd achter de bouw van de moskee gestaan en blijft dat doen. De vraag hoe nu verder, is aan de orde. Met de fracties van D66 en ChristenUnie gaan we het spel weer op de wagen brengen, een discussie die op korte termijn  moet leiden tot voortgang van de uitvoering van het fraaie moskeeplan.

René Tenkink

De PvdA moet een stevige positie hebben in het gemeentebestuur van Enschede. Het is alle hens aan dek in een onrustige tijd. Enschede verkeert in (financieel) zwaar weer, maar de stad heeft veel potentie om zich te ontwikkelen. Vooruitgang is mogelijk als de gemeente vernieuwt door nauw samen te werken met inwoners, maatschappelijke organisaties, ondernemers.

Meer over René Tenkink