Aan wie geef jij ‘De Brief voor de Koning’ cadeau?

23 april 2021

Goed kunnen lezen en schrijven. Voor alle kinderen. Het is een van de belangrijkste ambities van onze Enschedese PvdA. Omdat we weten waar het over gaat: Mee kunnen doen. Kansengelijkheid. Een eerlijke toekomst bieden aan kinderen in Enschede. Solliciteren naar een baan, je kinderen voorlezen en de bijsluiter van medicijnen begrijpen, het zijn alledaagse dingen die essentieel zijn om mee te kunnen doen in de samenleving. Lezen en schrijven is de belangrijkste voorwaarde hiertoe.

Toch hebben in 2021 meer dan 35.000 mensen in onze stad moeite met lezen en schrijven. En het probleem groeit. Een kwart van de vijftienjarigen kan niet goed genoeg lezen en schrijven.

Daar ligt onze strijd. Vorig jaar hebben we samen meer dan 450 boekjes van Woeste Willem naar de gezinnen gebracht via de VoorleesExpress (de Bibliotheek Enschede), M-Pact en basisscholen, dankzij de vele donaties van ons allemaal. In de tussentijd is het initiatiefvoorstel van raadslid Deniz Dönmez tegen laaggeletterdheid samen met D66 en het CDA unaniem aangenomen in de gemeenteraad.

Dit jaar gaan we onverminderd door. En we hebben daar jouw hulp hard bij nodig. We willen zoveel mogelijk exemplaren van het beroemde boek De brief voor de Koning van Tonke Dragt aankopen om cadeau te kunnen geven aan kinderen van groep 8. Dit prachtige boek helpt jongeren van elf en twaalf jaar het plezier in lezen te versterken. Met de fantasievolle wereld die schrijfster Tonke Dragt creëert, kan ieder kind uit groep 8 even verdwijnen in de wereld van het boek. Juist voor achtste groepers is het belangrijk dit boek te krijgen. De overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs is een sleutelmoment om de leesmotivatie hoog te houden in de pubertijd.

Laten we dit jaar veel boeken bij elkaar sparen om laaggeletterdheid tegen te gaan! Of je nu een klein bedrag wil missen, of misschien wel 10 boeken wil sponsoren. We doen het samen en verzetten bergen voor de kinderen in onze stad!

Voor 3,50 euro kun je al een boek doneren aan één achtste groeper. Doneren kan door een zelfgekozen bedrag over te maken naar de rekening van de PvdA Enschede (NL60 RABO 0398 8618 11 t.n.v. PvdA afd. Enschede, onder vermelding van: donatie Brief voor de Koning), of door gebruik te maken van de QR-code.