De Nachtvisie is aangenomen!

Door Marijn Ouwehand op 30 september 2024

De Nachtvisie is aangenomen!

Vanavond is de Nachtvisie met 31 stemmen voor en 8 tegen aangenomen door de gemeenteraad, en daar ben ik ontzettend trots op! Samen met mijn collega Linsey van der Veen van D66 heb ik hard gewerkt om deze visie voor het Enschedese uitgaansleven te realiseren. Dit is een belangrijke stap naar een bruisend, veilig en divers uitgaansleven in onze stad. De Nachtvisie geeft richting aan hoe we de nachtcultuur en het nachtleven een vaste plek in onze stad willen geven.

Waarom een Nachtvisie en Nachtraad?

Een levendig nachtleven is essentieel voor een stad als Enschede. Het draagt bij aan onze economie, trekt talent aan, en zorgt voor meer sociale en culturele dynamiek. Maar het nachtleven kent ook uitdagingen, zoals overlast, veiligheid en bereikbaarheid. Daarom is het belangrijk dat we een plan hebben om dit goed te organiseren. De Nachtvisie geeft richting aan hoe we dit aanpakken. De Nachtraad, die in 2025 wordt opgericht, gaat hierbij helpen door de gemeente te adviseren over wat er ’s nachts speelt. Zo zorgen we ervoor dat er goed wordt geluisterd naar alle betrokkenen

De Nachtraad: een pilot voor twee jaar

Een van de concrete stappen uit de Nachtvisie is de oprichting van de Nachtraad. Deze raad gaat de gemeente adviseren over alles wat er ’s nachts speelt, van evenementen tot veiligheid en bereikbaarheid. De Nachtraad wordt in 2025 opgericht als een pilot voor twee jaar. Daarna kijken we hoe het werkt en hoe we de raad kunnen verbeteren .

Samenwerking als sleutel

Het succes van deze Nachtvisie komt mede door de samenwerking met D66. Ik wil hier vooral Linsey van der Veen bedanken voor haar inzet. Samen hebben we gezorgd dat er goed geluisterd is naar inwoners, ondernemers en organisaties die betrokken zijn bij het Enschedese uitgaansleven. Dit is een visie die door de hele stad gedragen wordt.

Financiering: we zijn op de goede weg

Er waren nog wat vraagtekens over de kosten. Voor het uitvoeringsplan is €40.000 nodig, en de Nachtraad kost jaarlijks €20.000. We hebben hier goede ideeën voor, maar het belangrijkste is dat de raad de ambities heeft omarmd. Daarmee zetten we een flinke stap vooruit .

Motie van de PVV? Die haalde het niet.

Er was nog een grappige motie van de PVV, die voorstelde om de Nachtraad alleen ’s nachts te laten vergaderen. Gelukkig kreeg dat idee weinig steun. We willen dat de Nachtraad vergadert wanneer het hun uitkomt, zonder onnodige barrières.

Volgende stap: het uitvoeringsplan

De volgende stap is het opstellen van het uitvoeringsplan Nachtcultuur, dat begin 2025 klaar moet zijn. Dit plan zorgt ervoor dat de ambities uit de Nachtvisie echt uitgevoerd kunnen worden en dat de Nachtraad ook kan starten. We blijven werken aan een stad die zowel overdag als ’s nachts bruist. Met de Nachtvisie zetten we Enschede stevig op de kaart als een stad die 24/7 leeft. Ik kijk ernaar uit om samen verder te bouwen aan een levendig, veilig en creatief uitgaansleven!

Marijn Ouwehand

Ik ben Marijn. Ik hou van muziek, van het maken en van het luisteren, als zangdocent en jazzvocalist. Hoewel het niet makkelijk is ben ik sinds mijn afstuderen aan het Conservatorium van mijn passie mijn beroep aan het maken. Eén ding heb ik geluk mee: ik heb een fijne woning in mijn geboortestad Enschede. Thuis

Meer over Marijn Ouwehand