Coalitieonderhandelingen: PvdA schuift aan

5 juni 2018

Onlangs klapten de coalitieonderhandelingen tussen BBE, D66, VVD, GroenLinks en ChristenUnie. Er werd te weinig vooruitgang geboekt in het vinden van een gezamenlijk akkoord. Het maakte de weg vrij voor nieuwe mogelijkheden, waarbij wij als PvdA gevraagd zijn om aan te schuiven bij BBE, D66, VVD en ChristenUnie.

De afgelopen week hebben we gewikt en gewogen of er voor ons voldoende ruimte en kans ligt om een serieuze inbreng te hebben. We bestudeerden vele stukken en spraken met veel mensen. Het beeld daaruit was overwegend positief: er zijn voldoende aanknopingspunten voor ons om aan te schuiven bij de coalitieonderhandelingen.

Grote opgave

Om wat gevoel te krijgen bij de ideeën van de leden daarover, hielden we afgelopen zondag in Prismare een ledenbijeenkomst. Het was fijn om open met elkaar te kunnen spreken over de ontstane situatie. Maar ook over hoe we zelf als PvdA daar in staan.

Tijdens de ledenbijeenkomst werd duidelijk dat er veel waardering is voor het nemen van verantwoordelijkheid voor het besturen van de stad. Ook al weten we dat dat niet makkelijk is: Al met al bevindt de gemeente zich op dit moment in een moeilijke financiële situatie.

In het sociaal domein geven we momenteel zo’n 20 miljoen meer uit dan we er van het Rijk voor krijgen. Dat betekent dat we dat geld niet op andere terreinen kunnen investeren. En we hebben best veel wensen voor zaken die bijdragen aan een mooie toekomst voor de stad.

Ook op het gebied van grondbeleid hebben we nog wat zaken op te lossen. We hebben meer aan grond in bezit dan dat we aan plannen kunnen realiseren. En dat betekent dat we deze gronden moeten afwaarderen. Daar zijn vele miljoenen mee gemoeid.

Vooruit met de stad

Wat ook helder werd, is dat we vooral moeten inzetten op vooruitgang. Vooruitgang boeken in de transformatie van het sociaal domein, waarbij we slimmer aansluiten bij de leefwereld van onze inwoners en oplossingen op de best mogelijke wijze het probleem of de gevolgen er van weg nemen.

Maar ook vooruitgang in onze stad. Inzetten op de stedelijke vraagstukken rond wonen, werken, duurzaamheid, om maar iets te noemen.

Naar een coalitieakkoord

Al die ambities moeten straks landen in een coalitieakkoord die richting geeft aan het stadsbestuur voor de komende vier jaren. Wat ons betreft blijft het een akkoord op hoofdlijnen, en is er ruimte voor iedereen die wil om mee te denken en mee te werken aan al die grote uitdagingen.

Tegelijkertijd gaan ook de activiteiten op het gebied van het Enschede Akkoord door: dit akkoord moet er voor zorgen dat het stadsbestuur op vernieuwende wijze de stem en ideeën van inwoners nog beter hoort en gebruikt op de thema’s die voor iedereen belangrijk zijn. Dat is niet een kwestie van een lijstje thema’s maken en dan maar wat bijeenkomsten organiseren, maar serieus op een vernieuwende wijze samen nadenken over hoe dat kan. Dat klinkt allemaal best bestuurlijk en procesmatig. Maar het is er juist op gericht ruimte te maken voor iedereen om mee te doen.

Snelheid

In een groot tempo werken we deze weken aan een coalitieakkoord. Uiteraard met de nodige zorgvuldigheid, maar het is ook belangrijk dat er snel een nieuw stadsbestuur is. Er liggen veel keuzes voor die vragen om een antwoord en een richting. Hoe lang het nog gaat duren, is voor ons nog even moeilijk in te schatten. Maar duidelijk is dat momenteel de agenda’s flink worden leeggemaakt om ons volop te kunnen richten op de onderhandelingen.

De komende tijd proberen we iedereen zo goed en zo snel mogelijk op de hoogte te houden van de voortgang. We zullen transparant zijn waar het kan, al kan dat ongetwijfeld niet over alles. De ledenvergadering geeft uiteindelijk het ja-woord over een coalitie-akkoord, en de wethoudersprocedure is inmiddels geopend.