Door op 9 januari 2017

Illegale dump van afval aanpakken

Op 1 januari is Diftar ingevoerd: voor restafval betalen naar het aantal keren dat je de container aan straat zet. Bedoeling is we als Enschedeërs nog bewuster omgaan met het scheiden van afval.  Niet alleen ben je goedkoper uit als je minder restafval aanbiedt, maar ook lever je op die manier een bijdrage aan een schone toekomst van onze stad en ons land.

Dumpingen
De afgelopen tijd bereiken ons veel berichten over illegale dumpingen bij milieu eilanden in de stad. Ook in het buitengebied wordt van alles gedumpt. De foto’s die wij ervan krijgen liegen er niet om. Bij veel dumpingen gaat het niet zozeer om overmacht, maar gewoon om gemakzucht. “Als ik er maar af ben”’, lijkt dan de gedachte. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en we willen niet dat dit toeneemt nu diftar is ingevoerd.. Het is zaak dat er goed tegen opgetreden wordt, want de samenleving draait op voor de kosten van het opruimen.

Vragen aan wethouder
Het was voor ons reden om er contact over op te nemen met verantwoordelijk wethouder Hans van Agteren. We hebben hem gevraagd hoe het zit met de handhaving.
Daarnaast moet bij een aantal milieu eilanden in de stad kritisch worden gekeken naar de samenstelling van de containers voor de verschillende afvalstromen. Die moet afgestemd zijn op het aanbod, want als bijvoorbeeld de plasticcontainer vaak vol is, liggen er regelmatig zakken vol plastic naast.
Ook werkt het niet motiverend dat mensen die de gemeente bellen met klachten als eerste een bandje te horen krijgen met de mededeling dat door bezuinigingen niet op alle klachten kan worden gereageerd. Daar zit je dan met je goede gedrag.
Kortom, punten van aandacht en verbetering. We wachten de reactie van de wethouder af.

Melden
Het is zaak dat illegale dumpingen in de stad of in het buitengebied worden gemeld. Zo kan men zien of en in welke mate die toeneemt en waar die het meeste voorkomt, en kan er zo veel mogelijk worden opgetreden tegen de dumpers. Meldingen en klachten kunnen worden ingediend bij Twente Milieu op 0900 – 85 20 111 (5 cent per minuut) of (met foto’s en locatie) op [email protected]. Er is ook een app van Twente Milieu te downloaden. Daarmee kan ter plekke melding worden gedaan met foto’s.

Een schoon milieu is een zaak van ons allemaal. Laten we daar samen aan werken!