4 maart 2015

Ombudsteam behandelde weer uiteenlopende zaken in 2014

In 2014 heeft het ombudsteam van de PvdA Enschede 25 hulpvragen in behandeling genomen. Daarnaast liep de behandeling van 7 hulpvragen uit 2013 door in 2014.

Ook in 2014 ging het om zaken als korting op de uitkering, intrekken van een toelage, schuldenproblematiek, voortdurende overlast van buren, huisvestingsproblemen, en de weg kwijt raken in de veelheid van papieren en regelingen. Soms is sprake van opeenstapeling van problemen.

Het gaat om zaken waar hulpvragers zelf niet meer uit komen of waarbij zij het gevoel hebben verkeerd te zijn behandeld.

Soms is het alleen nodig om mensen wegwijs te maken in de bureaucratie. Dan volstaat een telefoontje, even iets nazoeken of naar de juiste persoon of instantie doorverwijzen.

Er zijn echter ook zaken waar we dieper in moeten duiken en waar we ons netwerk over aan moeten spreken. In verschillende gevallen is de hulpvraag het begin van een langdurig traject.

Veelal zijn mensen uiteindelijk tevreden, omdat iemand hun problemen serieus neemt en hen op weg helpt. Wij krijgen een grote diversiteit aan hulpvragen binnen, maar financiële problemen en woonproblemen springen eruit.

Het ombudsteam bestaat momenteel uit een binnenring van 6 personen die direct contact hebben met hulpvragers en de gesprekken voeren. Daarnaast is er een tweede ring van 7 personen die op verschillende gebieden specifieke kennis hebben en geconsulteerd kunnen worden waar nodig.

Maandelijks vindt een bijeenkomst plaats van de mensen uit de binnenring. Daar worden actuele ontwikkelingen besproken en de stand van zaken rond hulpvragen.

In oktober 2014 stelde het ombudsteam, op basis van hulpvragen en signalen, een manifest op over de toenemende financiële problemen bij een steeds groter wordende groep Enschedeërs. Problemen die veroorzaakt worden door het landelijke politieke beleid. Het ombudsteam vroeg de Tweede Kamerfractie om de stapeling van maatregelen en de effecten daarvan voor de meest kwetsbare groepen in beeld te brengen en te delen met de ledenvergaderingen in de afdelingen van de PvdA.

Dit manifest leidde tot publiciteit in de media. Uit reacties vanuit het landelijk partijbestuur en de Tweede Kamer bleek, dat men het signaal serieus neemt. Er is nog steeds contact met Tweede Kamerlid Keklik Yucel over de uitwerking van het manifest.

Eind 2014 nam het aantal vragen over de aanstaande veranderingen in de zorg toe. Er was veel onzekerheid bij mensen, die voortkwam uit slechte communicatie en volstrekte onduidelijkheid (ook bij aanbieders en instanties) over wat mensen boven het hoofd hing. Waar niemand antwoorden heeft, kan het ombudsteam die ook niet bieden.

Het ombudsteam is te bereiken via [email protected].

Zie ook:
Ombudsteam wil duidelijkheid over effecten stapeling bezuinigingen