Worstelen met het wijkverkeersplan Noordwest Enschede

Afgelopen maandag is het wijkverkeersplan Noordwest Enschede aangenomen in de gemeenteraad. Hier is een lang traject aan vooraf gegaan en ook binnen de PvdA hebben we geworsteld of dit het juiste plan is voor deze wijk. Vlak voor de raadsvergadering zijn namelijk circa 750 handtekeningen uit de buurt aan de burgermeester overhandigd.

Hoe het begon

Even terug naar het begin. Naar aanleiding van het mobiliteitsplan dat de vorige raad heeft aangenomen, is besloten om de verkeersstromen in de wijken Walhof-Roessingh en Bolhaar leefbaarder, aantrekkelijker en bereikbaarder te maken. Dit zou moeten gebeuren middels een wijkverkeersplan waarin de huidige verkeersstromen in beeld gebracht worden, er met bewoners en verenigingen om tafel gezeten werd en naar oplossingen gekeken zou worden. Mede omdat COVID begin vorig jaar nog speelde was het niet mogelijk om een fysieke bijeenkomst te organiseren. Uiteindelijk kon iedereen op een digitale kaart de knelpunten in deze wijk aangeven. Hoewel dit meer dan 250x gedaan is, bleek achteraf dat niet alle wijkbewoners van deze mogelijkheid op de hoogte waren.

Naast deze interactieve kaart zijn de verkeersstromen, in mei 2022, een week lang gemeten. Met deze meetgegevens zijn vervolgens modellen gemaakt wat de verschillende oplossingen en mogelijke gevolgen zouden kunnen zijn. Hierbij was er extra aandacht voor verschillende lastige kruisingen en de wens van de gemeente om fietsen te stimuleren. Al met al leidde dit eind 2022 tot een concept verkeersplan dat via de gemeentelijke website is gepubliceerd en waar online feedback op gegeven kon worden.

Stadsdeelcommissie Noord

Tijdens de vergadering van Stadsdeelcommissie Noord van 14 februari werd het uitgewerkte plan besproken. Vanuit de buurt waren er vier insprekers aanwezig die fel tegen het plan waren. Deze onvrede had meerdere oorzaken, waaronder het toenemen van het verkeer in bepaalde straten doordat de Lyceumlaan eenrichtingsverkeer zou worden: alleen de wijk uit. Hierdoor zal het verkeer de wijk in via andere routes komen, die dus drukker worden.

Daarnaast, om het fietsnetwerk te completeren, zal een wandeldoorsteek door het Park de Kotten worden omgevormd tot fietspad en zal de inrichting van de parallelweg aan de Mozartlaan veranderen. Verder bestaat de vrees dat door de “staatjuwelen” weg te halen van de Roessinghsbleekweg, er hier harder gereden gaat worden dan de 30 km/u die deze weg aankan. Tot slot heerste er ook het besef dat dit plan de verkeersdruk niet gaat verminderen. Tijdens deze stadsdeelcommissie presenteerde dhr. Zeilemaker ook zijn plan voor de wijk; door op 4 plaatsen een knip te leggen voorkom je dat verkeer vanaf de Deurningerstraat door de wijk naar de Hengelosestraat kan (en vice versa).

Deze pijnpunten heeft onze fractievertegenwoordiger Paul Oonk tijdens de stadsdeelcommissie ook aangekaart. Echter heeft het plan ook zeker voordelen vooral voor de algehele fietsveiligheid in de wijk. Het wijkverkeersplan is ook een plan op hoofdlijnen waarbij de definitieve inrichtingen van de straten en kruisingen nog zeker niet vastliggen.

Op 14 maart was er een bewonersbijeenkomst op het Kottenpark Lyceum. Hier presenteerde de actiegroep “Weer het Sluipverkeer” onder leiding van dhr. Zeilemaker hun bezwaren tegen het plan. Daarnaast lanceerden ze de petitie waarin ze vroegen ze om een handtekening voor een wijk met minder verkeer, die veilig is, waar de snelheid van het verkeer geremd wordt, en waar het groen behouden blijft. Deze petitie is in totaal 750 keer ondertekend.

Het wijkverkeersplan is vervolgens ook binnen onze partij in de werkgroep Ruimtelijke Ordening uitgebreid besproken. De conclusie hieruit was dat dit plan niet het gouden ei is, maar dat niets doen ook geen optie is en dat de structurele problemen ook niet alleen met dit wijkverkeersplan op te lossen zijn. Het knippen van de wijk heeft namelijk ook significante gevolgen voor de bewoners in de wijk en de bereikbaarheid voor de veiligheidsdiensten.

We hebben intensief besproken wat we hiermee wilden. Een optie zou zijn om de besluitvorming uit te stellen, mogelijk door een proef te doen zoals uiteindelijk D66/GL met een motie voorgesteld had, of het plan aan te passen met enkele moties.

De Raadsvergadering

Marijn OuwehandEn toen kwam de raadsvergadering van afgelopen week (3 april). PvdA raadslid Marijn Ouwehand diende twee moties in om het wijkverkeersplan op bepaalde punten bij te sturen.

De eerste motie is bedoeld om de huidige verkeersstromen beter inzichtelijk te krijgen. De referentiemeting van vorig jaar was niet helemaal representatief en betere inzichtelijkheid kan onvoorziene negatieve gevolgen voorkomen. Hoe deze metingen er precies uit gaan zien wordt verder uitgewerkt door wethouder Kampman en in de Stadsdeelcommissie Noord verder in concrete vorm besproken. “Als de werkzaamheden onvoorziene negatieve gevolgen hebben, kan hier vervolgens op ingespeeld worden.” Aldus Ouwehand.

De tweede motie is gericht op participatie. De PvdA wil leren van het participatietraject en niet voorbij gaan aan het feit dat sommige bewoners zich niet gehoord voelen. In de motie wordt voorgesteld om samen met de bewoners te kijken hoe de verdere uitvoering van hoe het wijkverkeersplan vormgegeven kan worden, waarbij er een fysieke en digitale mogelijkheid is om een mening te kunnen geven.

Om toch uiteindelijk de verkeersdrukte in de wijk te verminderen moet er buiten de wijk gekeken worden. De motie die we samen met de BBE indienden voorziet hierin. Ook steunden we de motie van de VVD die er specifiek voor zorgt dat de Roessingshsbleekweg zo ingericht wordt dat er hier maar 30 km/u gereden kan worden.

De moties zijn uiteindelijk met ruime meerderheid aangenomen en de PvdA houdt een vinger aan de pols over een constructieve uitvoering van het wijkverkeersplan, waarbij de input van alle bewoners worden meegenomen.