Verkeer
We vinden leefbaarheid en bereikbaarheid beiden van groot belang voor Enschede. De PvdA heeft al jaren een stevige visie op verkeer in de stad. We hebben in de afgelopen jaren flinke successen geboekt bij het maken van meer ruimte voor het openbaar vervoer en de fiets. In de komende jaren moeten we dat blijven doen. We zetten stappen naar meer schone en duurzame typen vervoer (fiets, openbaar vervoer) én we houden de bereikbaarheid op peil.- Binnen de stad legt het autoverkeer een steeds groter beslag op de ruimte. Het heeft daardoor een negatieve invloed op het leefklimaat, op de kwaliteit van de openbare ruimte in het centrum en op de aantrekkelijkheid van fietsen. Hierdoor komt ook het aandeel van de fiets in het woon-werk verkeer in het gedrang. Wij pleiten voor een verkeerscirculatieplan dat deze ontwikkeling ombuigt, de leefbaarheid verhoogt en de bereikbaarheid bewaart. Veiligheid is daarbij een belangrijke voorwaarde.
- Enschede moet primair een fietsstad zijn voor haar eigen inwoners. Daarom breiden we het net van fietsstraten uit waarin de auto te gast is. Fietsers moeten via comfortabele fietsroutes door de wijken makkelijk, veilig en snel hun bestemming kunnen bereiken met beveiligde oversteekplaatsen over de hoofdverkeersroutes. We stimuleren een snelle aanleg van de ontbrekende delen van de Fietssnelweg F35.
- Doorgaand verkeer dat niet in het binnensingelgebied hoeft te zijn, moet zo veel mogelijk om het centrum heen worden geleid door gebruik te maken van de singels. Door de invoering van het Groningse verkeersmodel (sectorenplan) weren we doorgaand verkeer uit het binnensingelgebied zonder de bereikbaarheid voor winkeliers en bewoners te beperken. We verlagen de maximumsnelheid in het volledige binnensingelgebied naar 30 km/uur.
- We willen veel meer gratis oplaadpunten, voor fietsen en auto’s, goedkoop parkeren voor elektrische auto’s en alleen elektrische taxi’s en elektrische bussen. Enschede heeft een start gemaakt met binnenstadsdistributie, waarbij milieuvriendelijke kleine vrachtwagens de winkels van goederen voorzien. Het gebruik daarvan is helaas nog beperkt. Er moet meer geïnvesteerd worden in het aantrekkelijk maken van het gebruik. Binnen 4 jaar zijn alleen nog vrachtwagens en bestelbussen welkom die geen uitstoot hebben. We beginnen zo snel mogelijk met het weren van diesel in de binnenstad.
- De bereikbaarheid van Enschede per spoor is sinds de jaren ’70 eerder verslechterd dan verbeterd. Een sterke lobby op verkorting van de reistijd en aansluiting op andere belangrijke verbindingen is noodzakelijk. De PvdA wil voortbouwen op het succes van de treinverbinding naar Gronau en Münster. We willen een intercity-verbinding naar Münster en Zwolle met het oog op milieu en bereikbaarheid. Daarnaast willen we op langere termijn een HSL-verbinding tussen Enschede en de Randstad.
- In de afgelopen jaren is de verkeersveiligheid afgenomen. Complexe verkeerssituaties, onveilig gedrag als bellen en appen in het verkeer zorgen voor een groei in het aantal slachtoffers. Naast het stimuleren van veilig gedrag door scholing en campagnes zetten we in op veilige fietsroutes en schoolzones.
- Door de aanleg van de nieuwe N18 verandert de functie van de oude weg dwars door Usselo. We moeten nu maatregelen nemen voor het afwaarderen van deze weg en het dorpshart van Usselo een leefbaarheidsimpuls geven. Inwoners krijgen een belangrijke stem hoe we dat kunnen doen.
- De wegen aan de noordzijde van Enschede slibben dicht, waardoor de leefbaarheid in het geding is. Een samenhangend maatregelenpakket is nodig om het sluipverkeer door bijvoorbeeld De Bolhaar en Roessingh te voorkomen. We kijken eerst naar wat we binnen de bestaande bebouwde kom kunnen oplossen.