Sport

Naast dat het leuk en gezond is om te doen, heeft sport een belangrijke maatschappelijke functie. Het zorgt voor binding in wijken en buurten. Op het sportveld doet het er niet toe waar je vandaan komt of welke achtergrond je hebt. De PvdA vindt het dan ook van belang dat iedereen kan deelnemen, het percentage kinderen dat sport moet verder omhoog.
  • Goede sportvoorzieningen kosten nu eenmaal geld. Een gemeentelijke bijdrage voor voorzieningen is nodig om die betaalbaar en toegankelijk te houden voor iedereen. Ook het stimuleren van gebruik draagt bij aan de betaalbaarheid.
  • In Enschede is een sportbedrijf opgericht om sportverenigingen te ondersteunen. Helaas is de praktijk dat sportverenigingen te weinig profijt hebben bij het nieuwe Sportaal. We willen dat het sportbedrijf weer dienstbaar is aan de wensen en behoeften van de sporters en verenigingen.
  • We blijven inzetten op het versterken van sportverenigingen om hun maatschappelijke bijdrage zo groot mogelijk te maken. Het initiatief daarbij ligt bij de sportverenigingen, waarbij ze op ondersteuning en advies van de gemeente kunnen rekenen om dit zo goed mogelijk te kunnen doen.
  • Binnen het armoedebeleid nemen we belemmeringen weg voor kinderen maar ook ouderen om te gaan sporten. Ook een fysieke of geestelijke handicap mag sportdeelname niet in de weg staan.
  • Enschede maakt heldere keuzes welke accommodaties zij nog wel en niet wil ondersteunen. We zijn voorstander van het handhaven van voorzieningen in de wijk voor scholen, buurtbewoners en organisaties zoals de gymlokalen. Deze locaties zijn goed toegankelijk voor gehandicapten. Deze faciliteiten moeten wel beter gepromoot en benut worden.
  • Niet alleen dragen we zorg voor de accommodaties en voorzieningen waar verenigingen en clubs gebruik van maken, maar ook voorzieningen voor individuele sport en recreatie. Denk daarbij aan wandel-, hardloop- en mountainbikeroutes in de open lucht maar ook buitenfitness in de parken.
  • We vinden het belangrijk dat alle kinderen in Enschede hun zwemdiploma kunnen halen. Daarnaast moeten ze ook de gelegenheid hebben om regelmatig te blijven zwemmen. Zwembaden moeten toegankelijk zijn, zowel qua locatie als tarief en zowel sportief als recreatief. Het verlagen van tarieven draagt bij aan de aantrekkelijkheid en het gebruik van de zwembaden.
  • Bij de nieuwe financiële steun voor FC Twente hebben we strenge afspraken gemaakt over hoe de club het huishoudboekje weer op orde gaat maken. We zullen de komende jaren streng toezien dat de club zich daaraan houdt. De voetbalclub is een belangrijk uithangbord voor de stad, is een voorbeeld voor de jeugd (denk aan de opkomst van het vrouwenvoetbal) en zorgt voor binding in de regio.

Waar ben je naar op zoek?