Geen tekort aan studentenhuisvesting in Enschede

Door André Boersma op 26 oktober 2018

Onlangs stonden in landelijke media berichten over een tekort aan huisvesting voor met name internationale studenten in de grote studentensteden.  Ook in Enschede zou dit probleem spelen. Omdat ons dit niet bekend was en dit tekort zich in eerdere jaren niet voordeed, besloten we  schriftelijke vragen te stellen aan het college van B&W. Ik deed dat op 5 september samen met  collega raadslid Gert-Jan Tillema van D66.

Uiteraard was de eerste vraag of het college op de hoogte is van tekorten op de woningmarkt voor internationale studenten aan de Universiteit Twente en Hogeschool Saxion.
Het college antwoordde dat er is geen sprake van tekorten aan studentenhuisvesting, noch voor Nederlandse studenten, noch voor internationale studenten. Er is zoals elk jaar sprake van een piekperiode, waarin veel studenten tegelijk een kamer zoeken, maar door de toevoeging van Hogekamp (opgeleverd) en Ariënsplein (najaar) is het beperkte tekort dat er was ingevuld. Een  complex aan de Roelof van Schevenstraat is al jaren in eigendom van Saxion en in gebruik bij hun internationale studenten.

Tweede vraag was of sprake is van een overlap op de sociale woningmarkt, doordat studenten in deze woningen met meerdere personen wonen.
Antwoord van het college was dat studenten vanwege hun inkomen vaak in de doelgroep van woningcorporaties vallen. SJHT en de Veste zijn woningcorporaties die zich specifiek op deze groep richten.

Op onze derde vraag, of het college iets aan de problemen gaat doen,  was het antwoord dat het college op dit moment geen noodzaak ziet tot aanvullende acties.

Tenslotte hebben we het college gevraagd in hoeverre inmiddels afspraken zijn gemaakt met verhuurders over aantallen wooneenheden, zodat voor deze doelgroep voldoende en kwalitatief hoogwaardige huisvesting beschikbaar is.
Het college antwoordde dat gemeente, Saxion, Universiteit Twente, SJHT en de Veste al jaren samenwerken om vraag en aanbod van studentenhuisvesting te monitoren. Er zijn gezamenlijk afspraken over (kwalitatieve) toevoegingen die nodig zijn. Dit komt voort uit de Woonvisie en ligt ook vast in de samenwerkingsafspraken met de corporaties. Binnenkort verschijnt het jaarlijkse onderzoek over de vraag, die als basis wordt gebruikt  voor deze monitoring. Mocht dit onderzoek aangeven dat er tekorten dreigen, zullen voorstellen ontwikkeld worden hoe hiermee om te gaan.

Kortom, volgens het college is er geen tekort aan goede woonruimte voor (internationale) studenten in onze stad. Maar goed ook, want Enschede heeft ook internationaal een naam hoog te houden als aantrekkelijke studentenstad. We zullen de ontwikkelingen goed in de gaten houden.

André Boersma

Ik ben Andre Boersma, geboren en getogen in Enschede. Ik ben 67 jaar oud, gehuwd en heb twee kinderen en vijf kleinkinderen. Ik ben de politiek in gegaan omdat ik vond dat de PvdA haar rode gezicht wel wat meer mocht tonen. En daar ga ik nog steeds voor. In mijn Enschede kan iedereen veilig

Meer over André Boersma