Weer geslaagde gezamenlijke 1 mei-viering van  linkse organisaties

Door René Tenkink op 8 mei 2019

De PvdA vierde dit jaar 1 mei samen met SP, GroenLinks, NCPN en Lokaal FNV Enschede in een gezellig druk wijkcentrum ’t Ni-je Terphoes in Boswinkel. Vorig jaar organiseerden de linkse partijen samen de Dag van de Arbeid, voor het eerst sinds zo’n dertig jaar. Deze samenwerking beviel goed en daarom pakten we de 1 mei-viering weer met elkaar op. De organisatie was in handen van het 1 mei-comité waarvan René Tenkink namens de PvdA coördinator was. Met als thema “fatsoenlijk inkomen” was er een gevarieerd programma  gemaakt met een mix van politieke, sociale inhoud, muziek en humor. Het ging ergens over en het was ook nog leuk en luchtig.

Voorafgaand aan het avondprogramma deden ruim 50 mensen mee aan een demonstratieve tocht door de wijk Boswinkel die een complete metamorfose ondergaat. Gelukkig wel met behoud van sociale woningbouw. Een prima omgeving voor onze 1 mei-viering. Het programma werd vlot en op humoristische wijze gepresenteerd door Jerry Kroezen die ook nog een bekend liedje van Willem Wilmink zong: “Hilversum 3 bestond nog niet”. Hij interviewde ook de woordvoerders van de 5 deelnemende organisatie onder wie Yara Hümmels, onze voorzitter van de PvdA-raadsfractie.  Veel aandacht was er voor de grote FNV pensioenactie. Regionaal actievoerder van de FNV, Rik Min, hield een stevige toespraak voor sterke verbetering van ons pensioenstelsel.

Liefdevol gezin

Deniz Dönmez hield de 1 mei-toespraak (video HIER). Ons jongste (PvdA)raadslid van Nederland vertelde hoe hij opgroeide in een liefdevol gezin met sociaaldemocratische waarden en een strijdbare moeder. Hij noemde een aantal zaken waarover hij zich zorgen maakt, zoals de positie van veel kinderen die in armoede opgroeien, ook in Enschede. Hij bekritiseerde de hoge salarissen van de top van het bedrijfsleven: “Dikke bonussen voor de top en tegelijkertijd worden mensen op de werkvloer niet eens eerlijk betaald. Omgekeerde wereld lijkt mij”.

Deniz hekelde “het ïeder voor zich gevoel” waarbij mensen minder naar elkaar om kijken, bang zijn voor het onbekende, minder begrip voor elkaar hebben. “We praten veel, maar laten elkaar niet praten. Minder schreeuwen en meer naar elkaar luisteren, dat moeten we nou eens gaan leren” aldus Deniz. Hij noemde de jongeren als voorbeeld hoe het anders en beter kan. Wereldwijd zijn er miljoenen jongeren die actie voeren voor een beter klimaat. “Deze generatie jongeren laat zien dat ze bereid zijn om te strijden voor hun idealen”. Deniz sloot zijn speech af met de volgende oproep: “laten we onze handen ineen slaan en blijven strijden tegen onrecht, voor verbinding, voor een samenleving waar iedereen zichzelf kan zijn en voor elkaar klaar staat. Dat is een Nederland waar ik in wil leven”.

Dansen

DJ Torino verzorgde het programma na de pauze met leuke, afwisselende muziek waarop ook gedanst werd.  De 1 mei-viering  werd afgesloten met een luidkeels gezongen “Internationale” onder aanvoering van het zangtrio Hard&Vals. Ook deze gezamenlijke 1 mei-viering  was geslaagd te noemen. Op naar 1 mei 2020!

René Tenkink

De PvdA moet een stevige positie hebben in het gemeentebestuur van Enschede. Het is alle hens aan dek in een onrustige tijd. Enschede verkeert in (financieel) zwaar weer, maar de stad heeft veel potentie om zich te ontwikkelen. Vooruitgang is mogelijk als de gemeente vernieuwt door nauw samen te werken met inwoners, maatschappelijke organisaties, ondernemers.

Meer over René Tenkink