Wateroverlast in Stadsdeel West

Door Yara Hümmels op 4 oktober 2024

Wateroverlast Stadsdeel West

Op dinsdag 1 oktober was er weer een vergadering van stadsdeel commissie West. Het belangrijkste bespreekpunt op de agenda was het wateroverlast. Na de zware regenval op 21 juli kampen veel bewoners van Stadsdeel West nog steeds met de gevolgen van het vele water. Op dit moment zijn ongeveer 70 gezinnen naar zogenaamde ‘wisselwoningen’ verhuisd, omdat hun woning niet bewoonbaar is. Dit komt doordat er ook rioolwater in de woningen heeft gestaan, waardoor de gezondheid van de bewoners niet veilig is.

Zorgen en onzekerheid

De overstroming én de nasleep ervan zorgt voor grote onzekerheid bij de buurtbewoners. Zo weten ze (nog steeds) niet welke kosten vergoed worden door de verzekering en weten ze niet wanneer ze weer terug kunnen naar hun huizen. Heel veel bewoners moeten opnieuw beginnen met het opbouwen van hun thuis. Een van de aanwezigen zei het treffend en hartverscheurend “onze identiteit ligt in de vuilcontainer”.

Verhalen en plannen voor de toekomst

Nadat we geluisterd hebben naar de verhalen en een aantal belangrijke vragen zijn beantwoord door de aanwezige wethouders, hebben we gesproken over de toekomst. Het college heeft ons en de buurtbewoners meegenomen in de plannen om herhaling te voorkomen. Deze plannen zijn hard nodig en worden toegejuicht, maar ook gewantrouwd door de mensen die zwaar getroffen zijn. Het is namelijk niet de eerste keer dat stadsdeel West te maken heeft gekregen met grote wateroverlast. Het college heeft toegezegd om eind 2024 met concrete plannen te komen om de riolering te verbeteren. Dit bevat onder andere het versterken en vergroten van het rioleringssysteem en het verbeteren van de wateropvang plekken in de wijk. Meer details volgen in de komende maanden.

Yara Hümmels

In mijn kindertijd deelden mijn broer en ik ons ‘thuis’ ook met andere kinderen. Iedereen was welkom: pleegkinderen, kinderen uit de buurt of klasgenootjes, het maakte niets uit. Altijd een plek aan tafel, of simpelweg de mogelijkheid om met de Donald Duck op de bank weg te dromen. Mijn ouders hebben mij vroeg bijgebracht dat

Meer over Yara Hümmels