Door op 13 januari 2017

Een warm welkom voor 2017

Deze week werd ik getriggerd door een reclame van Vluchtelingenwerk Nederland. Een oproep om een wenskaart te sturen aan één van de vele vluchtelingen die momenteel hun tijdelijk thuis hebben in één van de asielzoekerscentra in Nederland. Ik heb meteen een kaart besteld, omdat het een kans geeft om iemand die je niet kent een hart onder de riem te steken en aan te moedigen om zijn dromen niet te laten afpakken.

Velen van hen zullen de komende tijd deel uit gaan maken van onze samenleving. Dan is de wens voor kansen, liefde en succes universeel, dan tellen nationaliteiten of landsgrenzen niet. Laat de wijze waarop we hen ontvangen net zo zijn zoals we zelf ook graag verwelkomd zouden willen worden.

Dat mogen we wel eens vaker doen met z’n allen: nadenken over hoe we zelf behandeld willen worden, en daar dan ook zelf naar handelen. Luisteren en het dan ook echt proberen te begrijpen, niet te vlug oordelen, begrip tonen en begripvol zijn, en een helpende hand als het nodig is. Datgene dat van onze samenleving echt een verbonden samenleving maakt.

Het gaat goed met Enschede
Economisch gaat het goed met Enschede. We profiteren van een opkomende economische groei, waarbij het ook duidelijk wordt dat de investeringen die we doen door de jaren heen wat opleveren. Successen in de binnenstad en op het Kennispark zijn het gevolg van een lange adem. Jarenlang investeren met een visie en constructief samenwerken met allen die hetzelfde doel voor ogen hebben.

Aan ons om te zorgen dat iedereen van die groei profiteert. En dat is helaas nog niet zo vanzelfsprekend. Hoewel het aantal banen toeneemt, neemt het aantal mensen met een bijstandsuitkering nauwelijks af. Dat is niet iets waar we ons zomaar bij neer moeten leggen. Kansen moeten er voor iedereen zijn.

Natuurlijk kunnen we niet iedereen het komend jaar aan een baan helpen. Maar we kunnen er wel voor zorgen dat de kans op werk een stukje groter wordt, en dat het hebben van geen werk niet een zwart gat van eenzaamheid en ellende betekent. Want dat mag namelijk nooit.

Een spannend jaar
2017 wordt een spannend jaar, niet in de laatste plaats vanwege de Tweede Kamerverkiezingen. Ook voor de gemeente Enschede wordt het een spannend jaar. Zo betalen inwoners vanaf 1 januari per container of vuilniszak met restafval: diftar. Een spannende verandering, die vraagt dat we scherp blijven op negatieve bijeffecten. Het is goed en noodzakelijk dat we bewust zijn van ons afval en proberen te minderen, maar het moet niet ten koste gaan van bijvoorbeeld de kwaliteit van de openbare ruimte of de mogelijkheden van ouderen om zelf en zelfstandig hun zaakjes goed voor elkaar te maken.

2017 is ook het jaar van een nieuwe Agenda van Twente: een Twentse samenwerking om ons potentieel op economisch gebied nog beter te benutten. Wat de PvdA betreft, vliegen we daar ambitieus in. Niet een klein investeringsprogramma, maar een flinke ambitieuze impuls om te zorgen dat Twente het ook in de toekomst goed blijft doen. Dat is noodzakelijk. Het verleden heeft laten zien dat we alleen verder komen door met visie en ambitie de zaken samen aan te pakken.

Al met al veel te doen. Als PvdA-fractie zijn we er klaar voor om ook in 2017 te blijven strijden voor gelijkheid, goed werk en zorg voor elkaar. Dat doen we samen met iedereen die die missie deelt. Laten we er een goed jaar van maken!