Veel vragen over einde bestaan Atak

22 december 2017

Nog niet lang zo geleden zijn wij als gemeenteraad geïnformeerd door wethouder Hatenboer over de ontwikkelingen in het culturele veld. Met gepaste trots werd ons toen meegedeeld dat Metropool Hengelo en Poppodium Atak tot overeenstemming waren gekomen omtrent een fusie.

• Gisteren, 21 december jl. heeft het college van B&W ons bij brief laten weten dat er een einde komt aan de fusieplannen omdat na een accountantsonderzoek geconstateerd is dat:
  • Atak een continuïteitsvraagstuk heeft;
  • er een neergaande lijn in bezoekersaantallen en uitgaven per bezoeker;
  • er een huurachterstand bij de nv Twentse Schouwburg van het 4e kwartaal 2017 is.

Geheel tegen de verwachtingen in, blijkt dat genomen maatregelen niet het gewenste positieve effect hebben, zo concludeert het College van B en W. Het college besluit derhalve de subsidie 2018 per onmiddellijk stop te zetten.

Als fractie hebben we een flink aantal vragen over de situatie. Die hebben we bij het College van B en W neergelegd:

1. Atak laat al jaren een negatief exploitatieresultaat zien. Was het college niet al veel eerder op de hoogte van de exploitatie-problemen bij Atak?
  2. Waarom wordt nu besloten de subsidie te stoppen
  3. Ons is in het geheel niet duidelijk welke maatregelen er genomen zijn om een positief resultaat te bewerkstelligen en gedurende welke termijn. Kan het college hier inzicht in geven?
  4. Het sluiten van Atak is voor veel Enschedeërs een schok. Naast de programmering heeft Atak ook een functie voor veel muziekliefhebbers die zelf musiceren en daarvoor in Atak terechtkunnen in de studio’s en op het podium. Is het college met onze fractie eens dat deze functie voor een stad als Enschede behouden blijft?
  5. U heeft Metropool gevraagd de programmering voor 2018 te verzorgen. Is hierop al een positief antwoord ? Wat kunnen we op korte termijn verwachten?
  6. Blijft Atak als voorziening na 1-1–2018 open voor de Enschedeers, dit geldt voor zowel de programmering als de studio’s?
  7. Waarom heeft het college er niet voor gekozen om de beslissing om de subsidie stop te zetten per 1-1-2018 voor te leggen aan de gemeenteraad, gelet op het feit dat Atak een belangrijk Enschedees begrip is en onderdeel uitmaakt van het culturele voorzieningenniveau?
  8. Welke consequenties heeft de huurachterstand van Atak voor de stichting Muziekkwartier? Wat gaat het college daaraan doen
  9. Wat heeft het college nodig van de gemeenteraad van Enschede om er voor te zorgen dat een poppodium-voorziening beschikbaar en behouden blijft in een stad van 160.000 inwoners?