Vraag en antwoord over de SES

Door Deniz Dönmez op 18 oktober 2019

In het volgende stuk leest u onze zorgen en vragen aan de wethouder over de SES naar aanleiding van de toezegging die de wethouder tijdens de zomernota heeft gedaan. Het antwoord van de wethouder vindt u in het krantenartikel dat is bijgevoegd.

Onze speeltuinen, de tuin van de buurt. Speeltuinen betekenen heel veel voor onze stad, kinderen kunnen er ongestoord spelen en kind zijn. Maar het is zoveel meer dan dat, de speeltuin is een laagdrempelige en centrale ontmoetingsplek voor jong en oud. Verschillende organisaties en verenigingen kunnen er terecht en voor veel mensen voelt het dan ook als een thuis.

De stad vraagt om speeltuinen van de toekomst en dat vraagt om visie, lef en durf om veranderingen in te zetten. De Stichting Enschedese Speeltuinen is deze uitdaging met ons aangegaan, maar spreken nu hun zorgen uit over hun voortbestaan. En dat is zorgelijk, want je moet wel enige zekerheid voelen over je eigen toekomst, wil je kunnen nadenken over die toekomst.

Het NUSO Rapport is ruime tijd geleden gepresenteerd en gezien de huidige onzekere situatie van de SES leek het de PvdA van belang de laatste stand van zaken te bespreken. Daarnaast zijn er in de zomernota toezegging gedaan door de wethouder, ook daar willen we een update over.

De Partij van de Arbeid laat onze speeltuinen niet in de steek en we zullen altijd voor de waarborging van onze speeltuinen gaan. We hebben dan ook een aantal vragen:

-In het NUSO Rapport worden een aantal aanbevelingen genoemd, waaronder het opstellen van een gezamenlijke visie en een ontwikkelplan op stadsdeelniveau. In het randprogramma is duidelijk geworden welke stappen de SES zet, maar welke stappen ondernemen wij?

-Al enige tijd is het onduidelijk wie de feitelijke eigenaar is van de panden van de SES.  Dit komt oa het groot onderhoud niet ten goede. Wanneer kan de raad duidelijkheid hierover verwachten?

-Tijdens de motiemarkt heeft de SES een noodoproep gedaan richting de raad. De wethouder heeft toegezegd nog voor de behandeling van de begroting meer duidelijkheid te geven over deze noodkreet en dat partijen in gesprek gingen over het voortbestaan. Wat is uit deze gesprekken gekomen? Welke zaken heeft de wethouder in werking gezet om ervoor te zorgen dat de speeltuinen voor Enschede behouden blijven?

Lees het antwoord van de wethouder in het onderstaande krantenartikel.

Deniz Dönmez

Enschede, de stad die mij een gevoel van trots geeft en mij laat zien dat noaberschap een groot goed is. Onze stad waar we met zo veel verschillende mensen samen kunnen leven. We zijn noabers van elkaar en moeten verbinding blijven houden met elkaar, want dat maakt onze stad ook zo mooi. Ik ben Deniz

Meer over Deniz Dönmez