Door op 7 oktober 2016

Ultieme poging voor hoger mantelzorgcompliment

Het is misschien niet de beste oplossing, maar wel een betaalbare: een webshop waar mantelzorgers voor 50 euro een mantelzorgcompliment kunnen uitkiezen. Maandag 3 oktober ging de gemeenteraad akkoord met de regeling. In die vergadering deden we nog een ultieme poging de hoogte van het compliment bij te stellen.

De gemeente Enschede krijgt jaarlijks een miljoen euro van het Rijk voor de ondersteuning van mantelzorgers. Dat geld is bedoeld voor professionele begeleiding van mantelzorgers en andere zaken waarmee je mantelzorgers kunt ondersteunen in hun taak.

Blijk van waardering
In Enschede hebben we gekozen voor een mantelzorgcompliment: een blijk van waardering waarmee we uitspreken dat we blij zijn met het zware werk dat mantelzorgers vaak leveren. Vorig jaar was dat, omdat er ruim budget was, 150 euro per persoon. Echter, voor komend jaar is dat aanzienlijk minder omdat we nu ook de professionele begeleiding via de wijkteams vormgeven. Dat moet eveneens worden bekostigd uit die miljoen euro van het Rijk.

Uitvoering via webshop
Enschede kiest voor de uitvoering via een webshop. Het is niet de meest klantvriendelijke oplossing en het beperkt de mantelzorger sterk in wat er met het compliment gedaan kan worden. Die is gebonden aan wat er in de webshop wordt aangeboden. Gelukkig wordt er nu op gekoerst dat ook de dagelijkse boodschappen in de webshop aangeboden worden. Bijvoorbeeld via VVV-bonnen en bonnen voor supermarkten en dergelijke.
De webshop moet de uitvoeringskosten sterk terugdringen. Het is administratief namelijk een hele klus om voor 5.000 mantelzorgers een bijdrage te controleren en uit te betalen. Geld dat je liever niet steekt in administratiekosten, maar waarvan je wilt dat dit bij de mantelzorger zelf terecht komt.
Of je nou 10 euro uitdeelt of 150 euro, de administratiekosten van een mantelzorgcompliment zijn in beide gevallen even hoog. Brieven versturen, aanvragen controleren, et cetera: in beide gevallen zijn de kosten gelijk.

Hoger bedrag niet haalbaar in raad
In de raadsvergadering hebben we nog geprobeerd partijen te bewegen tot een iets grotere bijdrage, van 75 euro. Daarmee zou de verhouding tussen uitvoeringskosten en wat er bij de mantelzorgers terecht komt sterk verbeteren. Er was echter te veel onenigheid in de raad om dat voor elkaar te krijgen.

Zie ook: Mantelzorg: bureaucratisch en duur instrument voor versoberd compliment

Waar ben je naar op zoek?