Speeltuinen van de toekomst

Door Deniz Dönmez op 11 juli 2019

Onze speeltuinen. Speeltuinen betekenen heel veel voor onze stad, ze bieden een sociale ontmoetingsplek, het is een plek waar kinderen echt kind kunnen zijn en een maatschappelijke functie biedt voor de mensen die er komen. Speeltuinen zijn zoveel meer dan een plek om ongestoord te kunnen spelen. Verschillende clubjes kunnen er terecht en een speeltuin is een laagdrempelige, centrale plek in de buurt. Voor veel mensen voelt het dan ook als een thuis, ook in de zomer tijdens de Jeugd ViVa,wie is daar niet geweest als kind.

Buurten en wijken veranderen, bezoekers veranderen en Enschede verandert. Daarom willen we samen met de speeltuinen goed kijken hoe zij de Speeltuinen van de Toekomst kunnen worden. Want dat ze van belang zijn voor eigenlijk alle Enschedeërs, jong en oud, dat is duidelijk en dat geeft ons als stadsbestuur en raadsleden de verantwoordelijkheid vooruit te kijken. Wij denken dat speeltuinen onder andere op het maatschappelijke veld van onschatbare waarde kunnen zijn, waarbij actief en gevarieerd programmeren een belangrijke rol speelt. Speeltuinen zijn nu ten dele afhankelijk van wat er zich aandient. Daarom willen wij dat de wethouder, samen met het stichtingsbestuur actief op zoek gaat naar samenwerkingen met professionals, wijkteams, scholen en andere partners in de wijk, om zo te zorgen voor een brede basis voor verdere ontwikkeling.

Kijken naar de toekomst vraagt om visie, lef en durf om veranderingen in te zetten. Maar om dat te kunnen doen moet je wel enige zekerheid voelen over je voortbestaan. Wij dragen onze speeltuinen een warm hart toe en laten de Stichting Enschedese Speeltuinen niet in de steek.

In de afgelopen dagen bereikte ons het bericht dat niet iedereen zekerheid voelt over het voortbestaan van de Stichting Enschedese Speeltuinen en dat de financiële bodem in zicht is. Daarnaast zien we in een recent rapport (NUSO 2018) dat het onderlinge vertrouwen tussen de gemeente Enschede en de speeltuinen flink onder druk is komen te staan. Dit rapport staat op de agenda van de gemeenteraad, direct na de zomervakantie. Tot die tijd hebben wij de wethouder op pad gestuurd om gesprekken te voeren met het bestuur van de stichting om er gezamenlijk uit te komen. Juist zodat de speeltuinen van nu ook de speeltuinen van de toekomst zijn!

Deniz Dönmez

Enschede, de stad die mij een gevoel van trots geeft en mij laat zien dat noaberschap een groot goed is. Onze stad waar we met zo veel verschillende mensen samen kunnen leven. We zijn noabers van elkaar en moeten verbinding blijven houden met elkaar, want dat maakt onze stad ook zo mooi. Ik ben Deniz

Meer over Deniz Dönmez

Waar ben je naar op zoek?