“Raadslid steunt onderwijs: met koeken langs 64 basisscholen in Enschede”

Door Deniz Dönmez op 6 februari 2020

Maandag 27, dinsdag 28 en woensdag 29 januari ben ik samen met partijgenoten langs alle Enschedese basisscholen geweest met in totaal zo’n 1200 koekjes om ze te laten merken dat wij volledig achter hun acties staan. Op iedere basisschool zijn we met open armen ontvangen en werd er positief gereageerd op onze steun.

Ik heb mogen praten met leraren die met zo ontzettend veel liefde met de kinderen bezig zijn en door allerlei beperkingen niet genoeg tijd hebben voor het lesgeven, met leraren die als ze ziek zijn zich noodgedwongen voelen om toch te komen omdat er geen vervanging is. Schrijnende gevallen van klassen die naar huis worden gestuurd, iedere keer een andere leraar voor de klas hebben en te vaak worden opgesplitst.

Zo staat het ervoor in ons onderwijs op dit moment. Ik heb een aantal quotes verzameld van leraren die hun zorgen uiten:

• “We kunnen steeds vaker niemand ter vervanging vinden als een collega ziek wordt waardoor we klassen naar huis moeten sturen of op moeten splitsen”
  • “Er worden iedere keer weer pleisters geplakt maar onze grote zorgen worden niet weggenomen”
  • “Ik heb steeds minder tijd voor mijn leerlingen”
  • “De werklast is zo hoog dat er collega’s zijn die tegen een burn-out aanlopen”
  • “Ook de PABO moet aangepakt worden, te veel mensen haken daar al af”
  • “We moeten niet vergeten het positieve verhaal te vertellen, het onderwijs is ook gewoon super leuk”

Deze geluiden komen ook terecht bij onze Tweede Kamerfractie waar we ons hardmaken om de lasten van de docenten te verlichten zodat zij zich weer bezig vol passie en zonder zorgen bezig kunnen houden met de kinderen. Wat er nodig is:

• Een structurele verandering in plaats van incidenteel geld
  • Meer handen in de klas
  • Een eerlijk salaris
  • Een verlaging van de werkdruk