PvdA viert 1 mei weer samen met andere linkse organisaties

Door René Tenkink op 20 april 2019

PvdA, SP, NCPN, GroenLinks en Lokaal FNV Enschede organiseren dit jaar weer samen de 1 mei-viering in Enschede met als thema: “Fatsoenlijk inkomen”. De 1 mei-viering (op woensdag) heeft plaats in wijkcentrum ’t  Ni-je Terphoes, Noordhollandstraat 4, en begint om 20.00 uur (inloop vanaf 19.30 uur). De toegang is gratis. Voorafgaand aan de 1 mei-viering wordt er een demonstratieve tocht gehouden in de omgeving van het wijkcentrum. De start, om 19.15 en de aankomst, om 19.45 uur zijn op het terrein achter ’t Ni-je Terphoes.

Ons raadslid Deniz Dönmez, de jongste van Nederland, houdt de 1 mei-toespraak. Entertainer Jerry Kroeze interviewt de politiek leiders/voorzitters van de deelnemende organisaties en presenteert het 1 mei-programma. Belangstellenden kunnen met de woordvoerders van de 5 organisaties in discussie gaan. Voor de PvdA is dat raadsfractievoorzitter Yara Hümmels.  Bij kraampjes is de nodige informatie te krijgen van en over de PvdA, SP, NCPN, GroenLinks en Lokaal FNV Enschede. Verder is een aantal maatschappelijke organisaties van de partij. Ook wordt er aandacht besteed aan de grote FNV pensioenactie.  Naast inhoud is er ruimte voor ontmoeting in relaxte sfeer met DJ Torino (muziek en dans) en het NCPN zangtrio Hard&Vals.

PvdA  en NCPN hadden de gewoonte om elk een eigen 1 mei-viering op touw te zetten in Enschede. Deze partijen besloten het vorig jaar weer samen te doen en zochten samenwerking met SP, GroenLinks en Lokaal FNV Enschede. Daarvoor is het 1 mei-comité opnieuw in het leven geroepen. Die bestaat nu uit: René Tenkink (PvdA; coördinator); Bruno Miguel; Corry Westgeest (NCPN); Marc de Vegt (GroenLinks) en Herman Gooiker (Lokaal FNV Enschede).

René Tenkink

De PvdA moet een stevige positie hebben in het gemeentebestuur van Enschede. Het is alle hens aan dek in een onrustige tijd. Enschede verkeert in (financieel) zwaar weer, maar de stad heeft veel potentie om zich te ontwikkelen. Vooruitgang is mogelijk als de gemeente vernieuwt door nauw samen te werken met inwoners, maatschappelijke organisaties, ondernemers.

Meer over René Tenkink