PvdA stelt schriftelijke vragen over Zoutcavernes

Door André Boersma op 14 augustus 2019

Zoutproducent Nouryon in Hengelo heeft niet genoeg vulstof om alle instabiele cavernes op één moment te vullen. Een risico, want van de tientallen cavernes in het gebied tussen Hengelo, Enschede en Haaksbergen zijn er 41 potentieel instabiel. Het instorten van een caverne kan grote gevolgen hebben.

Veel cavernes zijn de afgelopen jaren niet ingestort. Maar als het dan gebeurt, kan er zomaar een sinkhole ontstaan van gigantische omvang. Nouryon meldt dat zeventien instabiele cavernes ‘prioriteit’ hebben. Follow The Money zegt dat die cavernes echt gevaarlijk zijn omdat er bouwwerken zoals Twence, hoogspanningsmasten en de A35 op liggen. De resterende cavernes hebben wel een groot risico in te storten, maar de impact zal vrij klein zijn omdat er bijvoorbeeld alleen maar een weiland boven ligt.

Dit roept bij de Partij van de Arbeid de volgende vragen op:

• Was het college op de hoogte van deze risico’s?
  • Zo ja waarom heeft het college dan op eerdere vragen in stadsdeelvergaderingen aangegeven dat alles veilig was, ook met de cavernes gevuld met dieselolie die onder bedrijfspanden?
  • Sinds de alarmbellen gingen rinkelen bij Staatstoezicht op de mijnen blijkt dat er niet veel is veranderd bij Nouryon. Waarom heeft het college niet ingegrepen?
  • Wat gaat het college doen om de veiligheid van haar burgers te waarborgen ter voorkoming van het instorten?
  • Is het college op de hoogte waar de meest risicovolle cavernes zijn?
  • Welke risico’s loopt Enschede als er niet op tijd voldoende vulstof voor handen is?
  • Waarom is er na al die jaren nog steeds geen door SodM goedgekeurd plan van aanpak van de potentieel instabiele zoutcavernes?
Artikel 35 – Schriftelijke vragen
  • Ieder lid van de raad kan schriftelijke vragen aan het college of de burgemeester stellen. Onder schriftelijke vragen worden ook verstaan vragen die via e-mail worden ingediend.
  • Schriftelijke vragen worden kort en duidelijk geformuleerd. De vragen kunnen van een toelichting worden voor­zien.
  • De vragen worden ingediend bij de voorzitter van de Raad. Deze draagt er zorg voor dat de vragen zo spoedig mogelijk ter kennis van de ove­rige leden van de Raad en van het College of de burgemeester worden gebracht.
  • Beantwoording vindt schriftelijk of via e-mail plaats, zo spoedig mogelijk doch in ieder geval binnen drie weken na ontvangst van de vragen. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt de gemeentesecretaris de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn wordt aangegeven waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
  • Antwoorden worden door het verantwoordelijk lid van het college of door de burgemeester aan de griffie gezonden, die ze terstond aan de leden van de Raad toezendt.
  • De vragensteller kan in de eerstvolgende vergadering van de raad na de behandeling van de agendapunten nadere inlichtingen vragen over het door het college of de burgemeester gegeven antwoord, tenzij de Raad anders beslist.

André Boersma

Ik ben Andre Boersma, geboren en getogen in Enschede. Ik ben 67 jaar oud, gehuwd en heb twee kinderen en vijf kleinkinderen. Ik ben de politiek in gegaan omdat ik vond dat de PvdA haar rode gezicht wel wat meer mocht tonen. En daar ga ik nog steeds voor. In mijn Enschede kan iedereen veilig

Meer over André Boersma