13 maart 2014

PvdA ombudsteam Enschede voorziet in behoefte

Het Enschedese PvdA ombudsteam voorziet in een behoefte. Uit het vandaag verschenen jaarverslag ombudsteam PvdA Enschede 2013 blijkt dat in dit jaar 52 hulpvragen werden behandeld. Die gingen over uiteenlopende zaken als financiën, wonen, uitkeringen, zorg, zakelijke dienstverlening en vergunningen. En ze waren met uiteenlopende instellingen als gemeente, woningcorporaties, uitkeringsinstanties, zorginstellingen en verzekeraars. In de meeste gevallen kon uiteindelijk een oplossing of een regeling worden bereikt.

Eind 2012 is de PvdA Enschede gestart met een ombudsteam. Dit ombudsteam wil inwoners van Enschede ondersteunen en adviseren als ze kampen met ‘kleine problemen’’, waar ze zelf niet meer uitkomen en die zo grote ergernissen worden. Bijvoorbeeld omdat ze van het kastje naar de muur gestuurd worden of de weg kwijtraken in regels en procedures.

Het ombudsteam bestaat uit een groep van circa 10 vrijwilligers met verschillende deskundigheden. In dringende of schrijnende gevallen schakelen zij een gemeenteraadslid, wethouder of zelfs de Tweede Kamerfractie in, zodat sneller een oplossing kan worden bereikt. Uitgangspunt is dat alle inwoners van Enschede die zijn vastgelopen en het even niet meer weten, het ombudsteam om hulp kunnen vragen. In 2014 zijn inmiddels al weer 10 zaken in behandeling genomen.

 

Ank Westra, ombudsteam,
[email protected]