Door op 3 maart 2014

PvdA blij met duidelijkheid voor brede scholen

Eindelijk is er duidelijkheid voor de brede scholen in Enschede. Het pleidooi van de PvdA om 400.000 euro in 2014 te besteden voor beroepenoriëntatie, techniek, ICT/nieuwe media, gezonde leefstijl en het bestrijden van achterstanden, heeft effect gehad.

In oktober 2013 hebben we in de gemeenteraad de nieuwe koers talentontwikkeling vastgesteld. De brede scholen zouden zich gaan richten op verschillende pijlers: beroepenoriëntatie, techniek, ICT/nieuwe media en gezonde leefstijl, en het bestrijden van achterstanden (door passend onderwijs en transitie van de jeugdzorg). Toen we bij de begroting voor 2014 dit geld ook veilig stelden, dachten wij dat de brede scholen niets meer in de weg stond om alle goede plannen voortvarend op te pakken.

Onderwijswethouder Jeroen Hatenboer bleek in januari opeens besloten te hebben om de komende jaren alleen te focussen op beroepenoriëntatie en het geld voor 2014 te verdelen over de komende vier jaar. Wij vonden dit verbazingwekkend. De PvdA wil dat het gereserveerde geld voor 2014 ook dit jaar door de brede scholen besteed kan worden aan de verschillende onderwerpen.

Gelukkig heeft onze felle kritiek in de commissievergadering op 27 januari effect gehad. De wethouder heeft direct na die vergadering het voorstel teruggenomen en zei met een nieuw voorstel te komen. Vervolgens hoorde wij enkele weken niets. Daarom hebben we in de Stedelijke raadscommissie op 3 maart weer aan de bel getrokken en aangegeven dat de PvdA snel duidelijkheid wil voor de scholen.

In de antwoorden op onze vragen zei de wethouder nog deze week de scholen mee te zullen delen dat inderdaad al het geld dit jaar besteed mag worden. En niet alleen aan beroepenoriëntatie, maar bijvoorbeeld ook aan kennismaking met techniek/nieuwe media, gezonde leefstijl en het bestrijden van achterstanden.
De PvdA Enschede heeft er alle vertrouwen in dat er de komende tijd mooie dingen gaan gebeuren in de brede scholen. Wat ons betreft gaan we hier nog jaren mee door!