Politiek jongerencafé

27 februari 2023

Politiek leeft bij politiek jongerencafé in Enschede

Drie jonge politieke vrouwen staan in het middelpunt van een politieke discussiemiddag in De Tor, op 24 februari. In het midden Anieke Kranenburg, lijsttrekker Water Natuurlijk (Waterschap Vechtstromen), die met de roeiers van Twentse Studentenroeivereniging Euros de kwaliteit en veiligheid van het Twentekanaal (hun roeiwater) bespreekt. Hoewel uit de zaal het geluid komt dat de waterschapsbelasting voor particulieren al vrij fors is, pleit Anieke voor een extra belasting voor watervervuilers, om met technologische innovaties als medicijnfilters het water grondiger te kunnen zuiveren. Nu tasten bijvoorbeeld hormonen van de anti-conceptiepil ons water onnodig aan.

Solidariteit

Mei Li Vos, lijsttrekker voor de PvdA in de Eerste Kamer steekt haar liefde voor Overijssel niet onder stoelen of banken: ze zou in de toekomst graag in Deventer komen wonen. Mei Li benadrukt het belang van solidariteit met de inwoners van Oekraïne ook nu de oorlog daar al een vol jaar duurt.

Toegankelijke voorzieningen

Emma Peetsma ten slotte staat als 28-jarige uit Enschede op een krachtige #3 op de PvdA-lijst voor de Provinciale Staten. Zij benadrukt het belang van betaalbaar wonen en toegankelijke basisvoorzieningen en ze laat in een filmpje van één minuut zien hoe zij dit in haar eigen stad in praktijk wil brengen.

Belastingdruk

Ook het publiek laat zich niet onberoerd. Vooral de verdeling van schaarse ruimte en de belastingdruk zorgen voor pittige discussies over het belang van natuur, landbouw, wonen en solidariteit.