Pak de onderwijsachterstanden aan

Door Deniz Dönmez op 26 mei 2020

Elk kind moet het beste uit zichzelf kunnen halen. Voor veel kinderen is dat niet vanzelfsprekend omdat ouders ze daarin niet steunen of niet weten hoe ze kunnen helpen. Onderwijsachterstanden zijn voor mij niet te verteren en we moeten er alles aan doen om die aan te pakken.

De afgelopen maanden waren diezelfde kinderen weer de dupe. Geen laptop om online onderwijs te volgen, geen rust en structuur thuis, geen plekje om te werken; ouders die niet weten hoe ze moeten helpen of het gewoon niet kunnen.

Helaas kunnen we er niet om heen dat de afgelopen periode ook heeft geleid tot achterstanden. Want wat als je ouders je niet hebben kunnen helpen? Want wat als je geen goedwerkende laptop of internetverbinding tot je beschikking had? Het thuisonderwijs van de afgelopen periode heeft de kansenongelijkheid blootgelegd die er altijd al was, en verder vergroot. Dit blijkt ook uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Daarom komt de PvdA Enschede met een oproep tot het aanpakken van onderwijsachterstanden. Het hele plan vind je hier.

We roepen het college op om met een plan te komen om de achterstanden van kinderen en jongeren in Enschede in te lopen en daarmee met verschillende partijen samen te werken. Dit plan is het begin, we moeten inzetten op een langdurige inspanning en samenwerking en het bouwen van een onderwijs community. Verder vragen we het college om specifiek rekening te houden met de volgende punten bij het opstellen van het plan:

• Betrek ouders: als zij weten wat wij verwachten, worden kinderen beter geholpen;
  • Zorg voor een duidelijke afstemming met de behoefte van de docenten en scholen;
  • Niet alleen spelling en rekenen: zet ook op sport, theater en dansen;
  • Maak gebruik van andere partners (zoals sportverenigingen, musea, de bibliotheek, Concordia etc.) in onze stad;
  • Werk samen met het MBO om tot een slimme samenwerking te komen;
  • Richt het plan op zowel PO, VO en VSO;
  • Vraag leerlingen om input.
Deniz Dönmez

Enschede, de stad die mij een gevoel van trots geeft en mij laat zien dat noaberschap een groot goed is. Onze stad waar we met zo veel verschillende mensen samen kunnen leven. We zijn noabers van elkaar en moeten verbinding blijven houden met elkaar, want dat maakt onze stad ook zo mooi. Ik ben Deniz

Meer over Deniz Dönmez