Optimisme over winkels in Enschede

Door René Tenkink op 25 december 2019

Zorgen over leegstand Hudson Bay

Retail (winkels,horeca) is een dynamische sector in Enschede. Het zorgt voor een aantrekkelijke stad voor inwoners en bezoekers. Dat is goed voor onze economie en voor onze werkgelegenheid. Daarom stemde onze raadsfractie in de laatste raadsvergadering van 2019 in met het zogenoemde beleidskader “Retail in Enschede” waarin de gemeentelijke visie voor de komende jaren is vastgelegd. Als aanvulling op dat beleid heeft de PvdA-fractie gepleit voor stimulering en behoud van winkels en kleinere bedrijven in wijken. Enschede heeft ook baat bij een bloeiende wijkeconomie met winkels en ambtelijke bedrijfjes, woon-werkcombinaties. Ook de positie van de warenmarkten is belangrijk. Markttijden zouden bijvoorbeeld meer richting de avond kunnen verschuiven en beter aansluiten op mensen die overdag en doordeweeks weinig of geen tijd hebben om naar de markt te gaan. Speciale markten op zondag, gekoppeld aan evenementen in de binnenstad zijn ook aantrekkelijk.

“Retail in Enschede” geeft een goed perspectief op een bloeiende retail, maar we moeten scherp zijn op soms onverwachte ontwikkelingen. Het risico bestaat op leegstand van winkelpanden, vooral in het centrum. Een groot probleem doet zich nu voor met de sluiting van Hudson’s Bay. Het is na 2 jaren al over en uit voor dit Canadese warenhuis. Wéér doet zich leegstand voor in het voormalige V&D-pand en wéér komt er veel winkelpersoneel op straat te staan. Dat is een drama!

Geen klassieke warenhuisformule

Voor de PvdA-fractie is het maar de vraag of er in dit grote pand zich nog wel een nieuw warenhuis gaat vestigen. De klassieke warenhuisformule lijkt passé.  In de discussie hierover kwam onze fractie met alternatieve oplossingen in het gebouw. Invulling met gemengde functies  zou toekomst kunnen bieden waarbij retail wel de hoofmoot blijft maar dan meer gericht op een jonger publiek. In veel Europese steden zie je jonger publiek vaak in winkels als Urban Outfitters en Bershka. Die doen het goed, dat zou ook iets voor Enschede kunnen zijn. De PvdA-fractie ziet ook kansen voor kleinere, ambtelijke bedrijfjes in de stad die het “Hudson’s Bay-pand” kunnen gebruiken als showroom en verkooppunt. Dat zou op een aparte etage gecombineerd kunnen worden met winkels in tweedehands vintage-kleding (design) van goede kwaliteit. In Zweden zijn daar goede voorbeelden van te vinden. Verder zou een hele etage omgebouwd kunnen worden en heringericht tot appartementen, waarbij de PvdA graag zoveel mogelijk sociale huurwoningen ziet. Deze PvdA-ideeën neemt de gemeente mee in gespreken met de eigenaar van het Hudson’s Bay-pand.

René Tenkink

De PvdA moet een stevige positie hebben in het gemeentebestuur van Enschede. Het is alle hens aan dek in een onrustige tijd. Enschede verkeert in (financieel) zwaar weer, maar de stad heeft veel potentie om zich te ontwikkelen. Vooruitgang is mogelijk als de gemeente vernieuwt door nauw samen te werken met inwoners, maatschappelijke organisaties, ondernemers.

Meer over René Tenkink