Op pad in Enschede met Sharon Dijksma

18 maart 2018

Als afdeling werken we veel samen met onze politici die landelijk actief zijn. Afgelopen vrijdag waren we met Sharon Dijksma op pad in haar eigen stad, Enschede. Om mooie voorbeelden te horen en te zien die inspiratie kunnen zijn voor de rest van het land, maar ook zorgen en uitdagingen van onze stad duidelijk te kunnen laten horen. Landelijke en lokale politiek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en versterken elkaar.

Werkbezoeken

Vrijdag gingen we op bezoek bij Stage053 en Alifa BikeWorks. Sharon: “We hebben twee fantastische sociale instellingen bezocht die bewijzen dat een stad er beter van wordt als we aandacht en zorg besteden aan kwetsbare mensen.”

Als eerste werd het atelier van Stage053 bezocht. Stage053 staat voor eerlijk werk en arbeidsparticipatie; speerpunten van de PvdA. De onderneming zonder winstoogmerk ontwerpt en produceert textiel. Bijzonder is dat er bij Stage053 personeel werkt met afstand tot de arbeidsmarkt, waaronder veel vluchtelingen. De ambachtelijke kennis die zij mee hebben gebracht uit landen als Syrië en Afghanistan wordt hier met veel succes toegepast.

Ook bezocht Sharon Dijksma Alifa Bike Works, het fietsreparatieproject in de Performance Factory. Jeugd uit de buurt leert er fietsen van buurtbewoners repareren. Het mes snijdt er aan twee kanten: Deelname aan het project leidt voor de nieuwbakken fietsmonteurs tot een positieve impuls voor hun eigenwaarde en positieve interactie tussen de jeugd en (oudere) buurtbewoners.

Lijstduwersdebat

Ter afsluiting hielden we samen met het CDA aan het eind van de dag het lijstduwersdebat. Niet alleen de PvdA heeft met Sharon Dijksma een landelijk actieve politicus als lijstduwer: Pieter Omtzigt is dat voor het CDA. In gesprek keken zij vooral naar hoe we Enschede in Den Haag beter voor het voetlicht kunnen krijgen en samen de uitdagingen van de stad aan kunnen pakken. Het gesprek is terug te kijken op onze Facebook-pagina.

Waar ben je naar op zoek?