Veiligheid docenten voortgezet onderwijs

Door Deniz Dönmez op 7 december 2018

Vorige week heeft DUO Onderwijs onderzoek & advies bekend gemaakt dat in hun enquête onder docenten in het voortgezet onderwijs bijna een kwart van de docenten zich minder veilig voelt op school dan drie jaar geleden. Een op de tien docenten beoordeelt de eigen veiligheid met een onvoldoende. Het gemiddelde cijfer dat men geeft voor de sociale veiligheid is flink gedaald. Wij vinden dit zorgelijk.

Naast al deze feiten geven veel docenten ook aan dat zij leerlingen met drugs zien, leerlingen stoned in de klas zien komen, leerlingen vuurwerk bij zich hebben of zelfs wapens.

Wij vinden dat de docent zich veilig in de klas en schoolomgeving moet voelen. Hier moet meer aandacht aan gegeven worden. Daarom hebben wij daarover vragen gesteld aan het college. In Enschede is er nog geen duidelijk beeld in welke mate dit voorkomt. Wij vinden het van belang hier meer zicht op te krijgen. Er moet meer over de veiligheid van de docent gesproken worden.

Deniz Dönmez

Enschede, de stad die mij een gevoel van trots geeft en mij laat zien dat noaberschap een groot goed is. Onze stad waar we met zo veel verschillende mensen samen kunnen leven. We zijn noabers van elkaar en moeten verbinding blijven houden met elkaar, want dat maakt onze stad ook zo mooi. Ik ben Deniz

Meer over Deniz Dönmez