Nog veel vragen over vestiging Hornbach
Bouwmarkt Hornbach wil zich vestigen in Enschede en heeft daarvoor het voormalige DCW terrein tussen Kuipersdijk en Zuiderval op het oog. Daarvoor moet het bestemmingsplan worden gewijzigd en de grond aan Hornbach verkocht. Op dinsdag 18 februari kwam dit onderwerp aan de orde in de stadsdeelcommissie Oost.
De meningen van insprekers waren verdeeld. Woordvoerders van Praxis en tuincentrum Groenrijk vreesden het voortbestaan van hun onderneming na de komst van Hornbach. De voorzitter van de wijkraad Zuid-Oost had nog geen bezwaren van omwonende binnengekregen. Hij vond het juist goed dat het terrein na vertrek van de DCW direct wordt herontwikkeld.
De inspreker van het initiatief Overbewinkeling beweerde dat Spaansland volledig de deuren zou moeten sluiten na de komst van “winkelcentrum Hornbach”, dat 15 verschillende branches onder één dak zou hebben. Volgens Hornbach gaat het hier echter om alleen een bouwmarkt en een tuincentrum. Dit zal in de toekomst niet worden uitgebreid. Uit onderzoek van Hornbach zou blijken dat de komst van het bedrijf in andere steden niet heeft geleid tot sluiting van bestaande ondernemingen.
De komst van 150 nieuwe arbeidsplaatsen in Enschede, zoals door Hornbach voorgespiegeld, zouden we als PvdA natuurlijk toejuichen. Met name omdat deze arbeidsplaatsen ook beschikbaar zouden zijn voor de onderkant van de arbeidsmarkt en omdat Hornbach langlopende afspraken wil maken met de gemeente over de inzet van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en uit de sociale werkvoorziening. Hornbach hanteert de CAO die voor bouwmarkten geldt en werkt niet met inzet van 0-uur contracten of soortgelijke constructies.
Toch willen we alle effecten van de komst van Hornbach goed kunnen overzien. Er is onzekerheid over het effect op bestaande bedrijven en er zijn er vraagtekens bij de verkeersontsluiting, die via Zuiderval en Kuipersdijk moet gaan. Enkele jaren geleden was er veel discussie over een afslag op de Zuiderval voor de kantoren op het Kotmanpark. Die zou de doorstroming van het verkeer en de veiligheid voor fietsers nadelig beïnvloeden. Voor Hornbach komt er dan nog weer een bij. En wat zijn de gevolgen voor de verkeersdruk op de Kuipersdijk? Bovendien vraag ik mij af waarom “minimaal kostenneutraal” als uitgangspunt wordt gehanteerd. Het lijkt me geen goed idee de opbrengst van de 60.000 m2 grond direct weer te stoppen in de aanleg van (ontsluitings-)wegen. Misschien zou de locatie waar nu nog Dagblad Tubantia zit, op de hoek van Zuiderval en Singel, een rendabeler alternatief zijn.
Ook andere fracties waren kritisch en hadden veel vragen. Die zullen eerst beantwoorden moeten worden, voordat verdere besluiten kunnen worden genomen. Het is niet zeker of dat nog in deze raadsperiode lukt.