Grote opgave energie vraagt om brede blik

Door Yara Hümmels op 21 januari 2018

Afgelopen maandag (15 januari) hebben we in de stedelijke commissie gesproken over de brief van het college over een Notitie Reikwijdte en Detailniveau, NRD afgekort. Dat de emoties zo hoog oplopen, door alleen maar een brief, is toch best bijzonder te noemen. Én dat de coalitiepartijen het met elkaar oneens zijn, is ook opvallend.

De PvdA staat er wat relaxter in. In april hebben we namelijk een motie ingediend om ruim te kijken naar alle mogelijkheden. Op het gehele grondgebied van Enschede. Wij sluiten op voorhand geen gebieden of maatregelen uit. Aangezien we voor een ontzettend grote opgave staan en het een kwestie is van en-en-en oplossingen. Enschede moet toekomstbestendig en energieneutraal worden.

Oog voor detail

De NRD (notitie reikwijdte en detailniveau) geeft letterlijk de reikwijdte en het detailniveau aan voor de nog uit te voeren MER (milieueffectrapportage). In een MER is straks duidelijk te zien wat de milieugevolgen zijn van de voorgestelde maatregelen. Zodat we op basis van scenario’s, kosten en baten goed kunnen beslissen over zaken die veel invloed gaan hebben op mens, dier, natuur én toekomst. We beslissen nú dus nog niet over windmolens, het gaat alleen nog om een onderzoek.

Drie insprekers hebben hun zienswijze gedeeld en zich uitgesproken over hun twijfels bij de onafhankelijkheid van de partij die de NRD heeft opgesteld en de betrouwbaarheid van het ECN rapport waar alle toekomstplannen op gebaseerd zijn. Wij hebben daar ook vragen over gesteld en onze twijfels en zorgen geuit over dit gevoelige dossier. De nu verkregen antwoorden van de wethouder Eerenberg én landelijke afspraken, over het onafhankelijk laten toetsen van de MER, geven dusdanig vertrouwen dat de PvdA graag verder wil op de ingeslagen weg. Eerst een gedegen en breed onderzoek naar de mogelijkheden en effecten met een onafhankelijke toetsing van de uitkomsten. Daarna kan iedere partij zijn/haar eigen afweging maken en op basis hiervan een standpunt innemen.

De suggestie dat de opsteller en uitvoerder van de NRD en de MER niet onafhankelijk is, wordt weerlegt in een brief over de bestuursrechtelijke en aanbestedingsrechtelijke richtlijnen, en die zijn gevolgd. De PvdA heeft wel verzocht ervoor te zorgen dat er in de toekomst geen afspraken gemaakt kunnen worden over de uitvoering van de maatregelen, door de opsteller van de NRD en de MER. Hierdoor voorkom je belangenverstrengeling in uitvoering en advies.

Stellingname

Dat er dan alsnog partijen in deze stad zijn die tegen windmolens zijn, doet vermoeden dat het eigenlijk niet uit maakt wie welk onderzoek doet, windmolens mogen er gewoonweg niet komen.

Wat de PvdA wel van het hart moet is het volgende: de toekomstige generaties zitten nu niet aan tafel, en zij hebben het meeste belang bij deze ontwikkelingen! Onder de noemer ‘draagvlak’ zijn de tegenstanders zichtbaar, en dat is begrijpelijk, zij leven in de dichte nabijheid van het buitengebied. Maar hierdoor ontstaat een vertekend beeld over het daadwerkelijke draagvlak op dit dossier.

Yara Hümmels

In mijn kindertijd deelden mijn broer en ik ons ‘thuis’ ook met andere kinderen. Iedereen was welkom: pleegkinderen, kinderen uit de buurt of klasgenootjes, het maakte niets uit. Altijd een plek aan tafel, of simpelweg de mogelijkheid om met de Donald Duck op de bank weg te dromen. Mijn ouders hebben mij vroeg bijgebracht dat

Meer over Yara Hümmels