Meer focus op creatieve industrie als bedrijfstak
Deze bijdrage voor de nieuwsbrief schrijf ik vanuit Keulen. Ik heb de gelegenheid te baat genomen om drie dagen op pad te gaan met de creatieve industrie van Enschede. Als vervolg op een inspirerende reis naar Hamburg in 2013, heeft stichting Fris, onder aanvoering van Mark Woesthuis, directeur van Trimm, Keulen uitgezocht om nieuwe ideeën en contacten op te doen. Voor mij een mooie gelegenheid kennis te maken met ruim dertig directeuren en medewerkers van deze bedrijfstak.
Wat een enerverende, spannende en positieve mensen zijn dit! Vol passie zijn ze niet alleen bezig met hun eigen bedrijf, maar veelal steken ze ook hun nek uit voor de economie en werkgelegenheid in Enschede. De gesprekken met verschillende ondernemers drukten mij wel met de neus op de feiten. Veel van hen zijn bezig met ontwikkelingen die ver weg staan van de bekende industrie. Een eigen taal, een eigen, maar zeer moderne manier van ondernemen, met diensten die nu nog onzichtbaar voor veel beleidsmakers plaatsvinden. Naar mijn stellige overtuiging zal deze bedrijfstak de komende tien jaar van onschatbare waarde en leidend zijn in de economie.
Enschede heeft de potentie om een belangrijke rol in de creatieve industrie te spelen. Om dat te faciliteren, zullen beleidsmakers zich in ieder geval de business van de sector eigen moeten maken. Wat doen ze? Waarom doen ze dat? Welke rol kan een gemeente daarbij spelen? De toekomst zal geen bedrijven kennen met honderden werknemers. Bedrijven zijn flexibel en innoveren tegen de klippen op. Daar past geen hiërarchie in de oude betekenis van het woord.
We hebben bezoeken gebracht aan uitgeverij Dumont, die kampt met de transitie van print naar digital. Vervolgens hebben we een bezoek gebracht aan de Köln International School of Design om onder meer te horen hoe design bijdraagt aan productontwikkeling. De ontmoetingen die we brachten aan het ‘Clusterhaus’ en ‘Concubator & coworkingspace Startplace” waren alleen al inspirerend door de pitches van een aantal starters en doorgroeiers. Stuk voor stuk ondernemende Duitse (en een Nederlandse) jonge mensen die in vloeiend Engels hun onderneming presenteerden.
De reis heeft mij geleerd dat we als Enschede nog meer focus moeten organiseren op de creatieve industrie als bedrijfstak. De zaken waar men op dit moment mee bezig is, zullen grote gevolgen hebben. Dat betreft bijvoorbeeld de inhoud en vorm van het onderwijs en de communicatie van instellingen met klanten (of overheden met burgers).
De wereld zal er over tien jaar volstrekt anders uitzien. Enschede kan daaraan een erg mooie bijdrage leveren door daar nu over na te denken.