Maatregelenverordening

Door Rienke Hofman-Bijlstra op 26 mei 2020

Er is een belangrijke stap gezet met de nieuwe Maatregelverordening waarin een halvering van de boetes worden voorgesteld. Wij zijn blij met de ingeslagen weg van vertrouwen en aandacht.

De PvdA vindt dat we alleen de uitkering mogen verlagen wanneer mensen willens en wetens misbruik maken. We willen dat mensen zo snel mogelijk uit de armoede komen door in ze te investeren en ze te vertrouwen. Wij zorgen voor de juiste ondersteuning en persoonlijke aandacht. We willen Enschedeërs vroegtijdig bijstaan om niet in armoede en schulden terecht te komen en meer grip op hun stressvolle leven te bieden.

Wij vinden dat we onze inwoners eerst expliciet moeten waarschuwen voordat een maatregel/boete opgelegd wordt, we ze een periode geven om te reageren en de uitvoering de ruimte geven om maatwerk afwegingen te maken.

Onze motie, hoor en wederhoor toepassen, is ook aangenomen! Hierin roepen wij het college op in de werkwijze op te nemen actief met mensen in gesprek te gaan alvorens over te gaan tot het eventueel opleggen van een maatregel, boete. Wij willen er zeker van zijn dat mensen gewoon hun verhaal kunnen doen, dat er tussen de verschillende afdelingen geschakeld is, we maatwerk leveren en inclusief werken. De mens staat voorop! We doen er alles aan om van te voren het hele verhaal in beeld te hebben en mogelijkerwijs af te wijken van het voornemen. Het kan niet de bedoeling zijn dat wij mensen die nauwelijks kans zien om van een Participatiewet uitkering rond te komen de schulden in jagen. Leven in armoede en/of met schulden is al stressvol genoeg.

Tijdens de eerste digitale raadsvergadering (best bijzonder) is deze foto van de stemming

genomen:

Rienke Hofman-Bijlstra

Hallo! Ik ben Rienke Hofman-Bijlstra, 43 jaar, geboren en getogen Enschedese. Samen met mijn man en twee prachtige dochters woon ik in Lonneker. In Lonneker voel ik mij thuis en dat is wat ik iedereen wens: een thuis. Met noaberschap. Sinds mijn geboorte ben ik PvdA’er. Mijn vader was bijstandsmaatschappelijk werker en mijn moeder (wijk)verpleegkundige.

Meer over Rienke Hofman-Bijlstra

Waar ben je naar op zoek?