Door op 10 februari 2014

Jeugdzorg en Wmo vanaf 2015: nieuwe koers is uitgezet

Maandag 3 februari was in de gemeenteraad het raadsvoorstel over de inrichting en sturing van de Jeugdzorg en Wmo vanaf 2015 aan de orde. Een integraal voorstel met 24 principebesluiten over transities jeugdzorg, Wmo en over de wijkteams. Het was de afronding van een langdurig proces in de afgelopen 2 jaar.

Op zich was de PvdA tevreden met de samenhang en het complete beeld in het voorstel. Wel hadden we moeite met het enorm snelle tempo waarin dit voorstel behandeld werd. Na een discussie van 1 uur in de Stedelijke raadscommissie kwam het meteen al in de gemeenteraad aan de orde. En dat voor 24 principiële beslispunten waarover van de raad een uitspraak werd verwacht.

Bij nader inzien bleken het deels zeer gedetailleerde en vrijwel alleen op uitvoering gerichte besluiten. Ik had daarom technische vragen gesteld om een overzicht te krijgen welke principebesluiten nu formeel aan het college zijn en welke aan de raad. Dat overzicht kwam er.

We hebben een amendement vaststellen principebesluiten inrichting en sturing Jeugdzorg en Wmo ingediend om het voorstel daarop aan te passen, zodat hierover duidelijkheid is. Dit amendement werd breed gesteund.

Vervolgens werd een inhoudelijke discussie gevoerd over de sturing en inrichting van de jeugdzorg en de Wmo vanaf 2015. Daarbij heb ik namens de PvdA drie inhoudelijke punten ingebracht.

Ten eerste mist de PvdA de rol van preventie en welzijn binnen het huidige voorstel. In de praktijk schuift zorg steeds meer richting welzijn – wat veel goedkoper is maar bovenal beter inspeelt op de behoefte van de mensen die zorg krijgen. Gelukkig kon wethouder Ed Wallinga beamen dat preventie en welzijn essentiële onderdelen vormen van de Jeugdzorg en Wmo na 2015, ook qua aansturing en inrichting.

Ten tweede heb ik aangegeven dat de PvdA fractie op zich het principe steunt om uitgaven te laten passen binnen het door het Rijk beschikbaar gestelde budget. Dus ook de uitgaven voor de Jeugdzorg en de Wmo-2015. Wel pleiten we voor ontschotting. Als efficiencywinst te behalen is door te combineren met programma’s als sport, welzijn of onderwijs, dan moet dat toch kunnen? De nieuwe Wmo nodigt uit tot integraal kijken, ook financieel. Maar laten we eerlijk zijn: met zo’n 40 miljoen aan budget voor Jeugdzorg en 67 miljoen aan totale Wmo gelden zou ik niet weten hoe wij geld uit andere programma’s kunnen halen om deze enorme bedragen aan te vullen.

Tot slot heb ik de rol van de wijkteams benoemd. De PvdA is enthousiast over het concept van de wijkteams en de wijze waarop dit in Enschede wordt uitgevoerd. Dat wordt zelfs landelijk erkend. Wij steunen het principe van 1 huishouden – 1 plan – 1 regisseur. Maar gaan we straks de wijkteams niet zo zwaar optuigen dat deze aan hun eigen succes ten onder gaan? De PvdA wil dat de gemeenteraad doelen (en daarmee indicatoren) van de wijkteams vaststelt. Wij hoeven niet precieze taken en uitvoeringsdetails vast te stellen, maar wel de doelstellingen en hoe de raad hierop kan toezien. Daarom hebben wij steun gegeven aan het voorstel van de SP om deze doelstellingen bij het bespreking van de kadernota 2015 vast te stellen.

Al met al was het toch een goede discussie met een positieve uitkomst. Vraag blijft wat Jeugdzorg en Wmo vanaf 2015 ons precies gaan brengen. Dat hangt ook af van de besluitvorming in Den Haag. Maar dat er veel gaat veranderen, is zeker.